ابهامات ارزی پست بانک / کمک به کاهش یا علاقمند به افزایش نرخ ارز + اسناد

"حفظ روند رشد نرخ ارز"  آیا ادبیاتی است که باید از یک بانک شنید یا باید تعامل همه بنگاههای پولی در کشور کمک به کاهش این موضوع باشد؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، پست بانک که در پایان شش ماه ۹۹ با زیان انباشته قریب به ۸ هزار میلیاردی روبروست بدهی ارزی خود را ۱۳۹,۳۱۴,۱۸۷ می بیند که معادل ریالی این مبلغ به بیش از ۱۵.۳۲۴ میلیارد می بیند. پیت بانکی ها که طبق که لیست اعلام شده بانک مرکزی  طی بازه زمانی ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ اقدام به دریافت ۸۷ هزار و ۵۳۰ یورو ارز دولتی جهت واردات کالا و خدمات کرده اند حالا در صورتهای مالی خود با یک ابهام روبرو هستند البته پیش از این نیز موضوعاتی درباره بانک متبوع بهزاد شیری مطرح بود.

جدا از اینکه دریافت ارز دولتی جهت واردات کالا و خدمات می تواند برای یک مجموعه بانکی کمی ابهام تراشی کند اما موضوعی قصد داریم به آن بپردازیم درآمدی است که این بانک طی شش ماه از محل سود معاملات و مبادلات ارزی کسب کرده است.

این بانک در شش ماهه ۹۹ بیش از ۱.۰۷۷ میلیارد ریال خالص سود مبادلات و معاملات ارزی داشته که این موضوع رقم قابل توجهی از کل درآمدهای بانک ( معادل ۷.۸ درصد ) را تشکیل می دهد.

 

 

 

کمک به کاهش نرخ ارز یا علاقمند به افزایش نرخ ارز؟ 

 

مسئله ای که باید به آن توجه کرد جمله ایست که در گزارش تفسیری مدیریت می توان دید ” پیش بینی می گردد نتیجه معاملات ارزی بانک طی سال ۱۳۹۹ با حفظ وضعیت ارزی مثبت و حفظ روند رشد نرخ ارز روبه افزایش باشد”. باید از بهزاد شیری و مدیران پست بانک پرسید “حفظ روند رشد نرخ ارز”  آیا ادبیاتی است که باید از یک بانک شنید یا باید تعامل همه بنگاههای پولی در کشور کمک به کاهش این موضوع باشد؟

 

 

 

پست بانک که در صدر سهامداران خود وزارت امور اقتصاد و دارایی را می بیند باید بهتر از همه دستگاهها به این موضوع اشراف داشته باشد. ضمن اینکه کسب درآمد بانکها نباید از متکی به وضعیت ارزی باشد تا از این طریق برخی از چالشهای مالی موجود خود را برطرف کنند.

دریافت ارز دولتی جهت واردات کالا و خدمات ، درآمد قابل توجه از مبالات و معاملات ارزی و موضوعی که در گزارش تفسیری مدیریت با آن روبرو هستیم از جمله مسائلی است که باید درباره آن منتظر توضیحات پست بانک بود.

 

بیشتر بخوانید:

 

پست بانک تردیدها را افزایش داد

از استنکاف از قانون تا ابهام در مورد هیئت مدیره پست بانک + سند

پست بانک در خصوص بیش از ۴۶ میلیارد تومان برداشت غیرقانونی توضیح دهد

 

 

مطالب مرتبط