ابهامات عجیب در صورتهای مالی ثشاهد

با وجود مالکیت ۱۰۰ درصدی سهام شرکت سرمایه گذاری سعدی که سال مالی آن ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ نیز بوده، هیچ اثری از صورت‌های مالی این شرکت در سامانه کدال جهت راستی آزمایی این درآمد‌ها نمی‌توان یافت.

به گزارش رصد روز ، در حالی شاهد افت در حدود ۴۰ درصدی قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری شاهد در ماه‌های اخیر هستیم که صورت‌های مالی منتشر شده این سهم جنجالی و حبابی که حتی پای تبلیغاتش به کانال‌های تلگرامی هم رسید، به شکل عجیبی پر ابهام و مخدوش به نظر می‌رسد.

بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ این شرکت سرمایه گذاری، بخش عمده‌ای از تحقق سود خالص تنها ۲۷۳ ریالی به ازای هر سهم این شرکت عمدتا از محل درآمد سود سهام بوده، اما آنچه در صورت‌های مالی، گزارش تفسیری و سایر گزارش‌های منتشر شده این شرکت نمی‌توان یافت محل شناسایی این درآمدهاست.

سهمی که حتی قیمت‌های بیش از ۸۵.۰۰۰ ریال را نیز به ثبت رسانده بود اکنون با شناسایی درآمد‌هایی موهوم، موفق به تحقق تنها ۲۷۳ ریال به ازای هر سهم شده که این موضوع می‌تواند سهامدارانش را از ادامه روند نزولی قیمت سهامش در هفته‌ها و حتی ماه‌های آتی مطمئن سازد.

آیا مدیر نظارت بر ناشران بورس وقتی برای خواندن صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها دارد

بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده سرمایه گذاری شاهد، این شرکت در سال گذشته تنها موفق به کسب سود خالص ۲۷۱ ریالی به ازای هر سهم شده میلیارد ریالی بود که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، رشدی ۶۴ درصدی در کسب سود داشته است.

اما از نکات قابل توجه صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت عدم وجود ریز درآمد‌های شناسایی شده از درآمد‌های ۷۶۳ میلیارد ریالی ناشی از سود سهام است. نکته‌ای که بار دیگر نقش ضعیف واحد نظارت بر ناشران بورسی را آشکار می‌سازد.

آیا مدیر نظارت بر ناشران بورس وقتی برای خواندن صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها دارد

اما بر اساس توضیح ۲-۴-۵ این شرکت هیچ درآمدی از این محل شناسایی ننموده:

آیا مدیر نظارت بر ناشران بورس وقتی برای خواندن صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها دارد

به گزارش تفسیری این شرکت سرمایه گذاری مراجعه کردیم و با جدولی مشمول شناسایی ۵۳۹ میلیارد ریالی درآمد‌های زیر مجموعه هایش برخوردیم که بیش از ۲۴۷ میلیارد ریال مربوط به درآمد‌های ناشی از تقسیم سود شرکت سرمایه گذاری سعدی است. جالب آنکه با وجود مالکیت ۱۰۰ درصدی سهام شرکت سرمایه گذاری سعدی که سال مالی آن ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ نیز بوده، هیچ اثری از صورت‌های مالی این شرکت در سامانه کدال جهت راستی آزمایی این درآمد‌ها نمی‌توان یافت.

آیا مدیر نظارت بر ناشران بورس وقتی برای خواندن صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها دارد

در اینکه این روز‌ها اکثر مدیران سازمان بورس کشور به دنبال جذب منابع مالی برای خرید و حمایت از بازار سرمایه به دلیل ذینفع بودن خودشان از رونق بازار هستند شکی نیست، ولی شاید بد نباشد برخی از کارمندان سازمان به وظایف حداقلی خود مبنی بر عملکرد شرکت‌ها عمل نمایند.

آنچه از صورت‌های مالی ناامیدکننده این شرکت بر می‌آید حالا حالا‌ها می‌توان شاهد ریزش قیمت سهام این شرکت در بازار بورس باشیم چرا که ۲۷۱ ریال سود خالص به ازای هر سهم به هیچ وجه نمی‌تواند قیمت‌های حتی ۵۰.۰۰۰ ریالی را توجیه نماید چه برسد به قیمت‌های بیش از ۸۵.۰۰۰ ریالی.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار