اختصاص زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی برای ساخت مسکن کارگری

مطابق آخرین اظهارات معاون روابط کار وزارت کار، زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگری اختصاص یافته است تا بتوانیم قدمی کوچک در حل مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداریم.

به گزارش رصد روز، مطابق قانون اساسی داشتن مسکن حق هر خانواده ایرانی است. دولت ها طبق این موضوع موظف به تأمین مسکن هستند. بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف است با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندتر هستند به ویژه کارگران و روستاییان این اصل را اجرا کند.

در راستای تأمین مسکن برای خانوارها طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شده که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت. دولت سیزدهم نیز با هدف‌گذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت ۴ میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد.

قیمت سرسام‌آور مسکن و به تبع آن اجاره بهای سنگین عملاً بیش از نصف حقوق کارگران را می‌بلعد و حال در شرایطی که حتی کارگران برای پرداخت اجاره در تنگناهای مالی هستند، دیگر توانی مالی برای خرید خانه حتی به شرط دریافت وام هم ندارند.

واگذاری اراضی مازاد به دولت زمان‌بر است
سیصدوبیست‌ویکمین نشست شورای عالی کار اواخر آبان ماه با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد و یکی از دستورات آن بحث مسکن کارگران بود.

مسکن یکی از موضوعات مورد بررسی در جلسه شورای عالی کار بود که به گفته یکی از اعضای شورای عالی کار مقرر شد بعد از ایجاد قرارگاه ویژه مسکن کارگران ساخت ۵۰ هزار مسکن به صورت آزمایشی در چند استان تا قبل از پایان سال آغاز شود.

آخرین اقدامات ایجاد قرارگاه مسکن‌ کارگری
آیت اسدی, عضو شورای عالی کار درباره آخرین اقدامات از ایجاد قرارگاه مسکن کارگری گفت: تا کنون هیچ اقدامی برای کارگران در راستای قرارگاه مسکن نشده است. با دستمزد فعلی کارگران توان پرداخت اجاره خانه ندارند چه برسد به خرید خانه.

اسدی درباره آخرین وضعیت مصوبات جلسه قبلی شورای عالی کار گفت: یکی از مصوبات ایجاد قرارگاه مسکن کارگری بود که با تغییر معاونت تعاون باعث ایجاد تعلل در فرآیند اجرا شد. طبق قولی که داده اند قرار است تا پایان سال اقداماتی برای کارگران انجام دهند.

عضو کارگری شورای عالی کار تاکید کرد: ما از هر طرح و برنامه‌ای که به معیشت کارگران کمک کند استقبال می‌کنیم؛ در رابطه با مسکن کارگری نیز پیشنهادات و راهکارهایی داریم که اگر به آن عمل کنند، تا اندازه‌ای مشکلات مسکن کارگران حل می‌شود وگرنه در شرایط فعلی، کارگران توان پرداخت اجاره خانه ندارند چه برسد به خرید خانه.

این در حالی است که علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون در آخرین اظهارات خود بیان کرده است زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی برای مسکن کارگری اختصاص می‌یابد.

وی مسکن کارگری و حل مشکلات این حوزه را مهم برشمرد و تصریح کرد: با تدابیر صورت گرفته زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگری اختصاص یافته است تا بتوانیم قدمی کوچک در حل مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداریم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط