اختلال در واردات گندم به اروپا و احتمال ۴ برابر شدن قیمت نان

نخست‌وزیر سابق لهستان هشدار داد که در پی جنگ روسیه و اوکراین که واردات گندم اروپا را با اختلال مواجه کرده است، قیمت نان در این کشور ممکن است تا پایان سال جاری میلادی ۴برابر شود.

به گزارش رصد روز، نخست‌وزیر سابق لهستان هشدار داد که در پی جنگ روسیه و اوکراین که واردات گندم اروپا را با اختلال مواجه کرده است، قیمت نان در این کشور ممکن است تا پایان سال جاری میلادی ۴برابر شود.

 اختلالات ایجادشده در عرضه از سوی روسیه و اوکراین، که ۳۰ درصد از صادرات گندم و ۲۰ درصد از صادرات ذرت جهان را به خود اختصاص می‌دهند، باعث افزایش قیمت جهانی مواد غذایی شده است.

به‌گفته دونالد تاسک، نخست وزیر سابق لهستان و رئیس حزب مخالف “سکوی مدنی”، قیمت نان در این کشور ممکن است تا پایان سال جاری چهار برابر شود.

وی در گفتگو با شبکه رادیویی پولسات نیوز در روز چهارشنبه، این نگرانی را مطرح کرد که ارزان‌ترین نان در لهستان ممکن است تا پایان سال جاری میلادی ۱۰ زلوتی (حدود ۲.۴۰ دلار) قیمت داشته باشد.

در زمان حاضر، قیمت یک نان معمولی با وزن ۰.۵ کیلوگرم در لهستان حدود ۲.۲-۲.۶ زلوتی است.

تاسک تأکید کرد که برای جلوگیری از چنین جهش قیمتی، دولت لهستان باید از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی داخلی حمایت کند.

وی گفت: سرنوشت همه خانواده‌های لهستانی تا حد زیادی در سال جاری به نحوه کمک شما به کشاورزان لهستانی بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، کشاورزان اروپایی اعتراضات گسترده‌ای را به‌دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاهای حیاتی مانند کود به‌راه انداخته‌اند.

اتحادیه کشاورزان آلمان نیز هشدار داده است که قیمت نان در این کشور به‌زودی به ۱۰ یورو خواهد رسید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار