ارتباطات هوشمند و پویا، ضرورت روابط عمومی سرآمد

روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباطي درون و برون سازماني، مسوولیت خطیری در برقراري، حفظ ارتباط مطلوب ميان اعضاي سازمان و تعامل سازنده با ذينفعان و به تعبيري جامعه دارد؛ به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تو...

به گزارش رصد روز، روابط عمومی ها با ارتباطات خود، نقش پل ارتباطی میان تصمیم گیران سازمان و ذینفعان را بر عهده دارند. اطلاع رسانی به موقع، شفاف سازی در خصوص اخبار و وقایع داخل و خارج سازمان، انتقال درخواست های جامعه مخاطب به مسوولان ذیربط و بالعکس از جمله وظایف مهم این بخش از سازمان است.
امروزه ارتباطات علاوه بر استفاده از شیوه های نوین و به روز ارتباطی می تواند همچون ویترینی برای بیرون سازمان و تکیه گاهی قابل اعتماد برای کارکنان داخل سازمان باشد. بیست و هفتم اردیبهشت‌ ماه روز جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات، صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر که آمیزه آن با خلاقیت در جذب مخاطب و پیشبرد هر آن چه روابط عمومی امروزی، سکاندار آن است تاثیری شگرف دارد. زبان روابط عمومی، به عنوان زبان گویا و زبان ارتباط با افراد و مخاطبان شناخته می شود، پس هر چه بهتر این زبان را بشناسیم با محیط پیرامون خود بیش تر و کاربردی تر ارتباط برقرارکنیم.
در سالیان اخیر با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، هر شهروند به یک خبرنگار، نویسنده یا حتی اگر با وسعت نظر بیش تر نگاه کنیم، به یک رسانه تبدیل شده است. با رسانه های جدید و ظهور ابزارهایی چون هنر دیجیتال و واقعیت مجازی، تولید محتوا و نشر آن به وفور و خیلی سریع انجام می شود و بدین ترتیب هر کسی در هر جای دنیا می تواند صاحب یک رسانه باشد، در آن اثری از خود باقی گذاشته و یا حتی جریان و حرکتی نو را خلق کند و مخاطبان مختلف با زبان ها و فرهنگ های متفاوت را با خود همراه سازد. با این رویکرد در هر لحظه جای مخاطب و منبع خبر عوض می‌شود و سیال بودن فضای رسانه قالب دادن و جهت‌دهی به آن را با دشواری مواجه می‌سازد. از بین رفتن فاصله مکانی و افزایش بی‌سابقه توان انسان‌ها برای مبادله و مراوده با یکدیگر، فرایند هویت‌یابی جمعی افراد را دگرگون کرده و این مهم از اقتضائات رسانه‌ای بودن این فضاست. این تحولات اگرچه مایه ‌افزایش ارتباط افراد با فضاهای رسانه‌ای بوده، ولی کار رسانه‌ها و کانال های ارتباطی رسمی را دشوارترکرده است. چرا که با مشارکت مستقیم شهروندان در امور رسانه‌ای، تغییر سلایق و ذائقه‌های ایشان شتاب بیش تری می یابد و هر رسانه‌ای ناچار است، خود را با گام‌های سریع آن هم‌قدم کند. پیمودن این مسیر، نیاز مبرمی به نوآوری و خلاقیت روزافزون و ارتباط مستقیم رسانه‌های حرفه‌ای با شکل‌های مردمی رسانه دارد که هرگز نباید از نگاه تیزبین اصحاب رسانه و کارکنان روابط عمومی مغفول بماند.
بی تردید ارتباطات در عصر نوین با پیدایش رسانه دیجیتال و تاثیر گذاری بر شبکه سازی مجازی توانسته، قله های نوینی را در دنیای ارتباطات فتح کند و بر نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ تاکید دارد. از این رو آشنایی با اقتضائات روز و هم گامی با آن و به روز رسانی اطلاعات کارکنان و آموزش آن ها از اولویت هایی است که باید بدان توجه داشت. استفاده از ظرفیت کارکنان روابط عمومی برای انتقال و دریافت اطلاعات به مشتریان و تعامل بهتر و سریع تر در بستر کانال ها و شبکه های مجازی به همراه نظارت و استفاده از کارشناسان خبره هر حوزه می تواند اثرگذاری دوچندانی داشته باشد.
این نوع نگاه به دنیای رسانه و ارتباطات امروز بدان معناست که مسیری پر چالش و دشواری پیش روی ماست، اما بی شک فرصت‌های تازه ای را نیز پدید خواهد آورد که باید آن‌ها را غنیمت شمرد و برای رسیدن به چشم اندازهای پیش رو به کار گرفت.

احد میرزایی، مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار