استادان دانشگاه‌ها به کارآموزی در صنعت ملزم شدند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: برای ارتباط صنعت دانشگاه استادان جدیدی که می‌خواهند به صورت پیمانی استخدام شوند ملزم به انجام حداقل 6 ماه کار عملی در صنعت می‌شوند.

به گزارش رصد روز، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری امروز در حاشیه بازدید از اولین رویداد تا ثریا در مورد سوال ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: اولاً برای ارتباط صنعت و دانشگاه چند برنامه در سال‌های اخیر پیش گرفته‌ایم در حوزه استادان جوان که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند در ۵ سال اول که به صورت پیمانی خدمت می‌کنند آنها را ملزم کردیم حداقل ۶ ماه در صنعت مربوطه بروند و یا در کار علمی و مشاوره و پژوهشی به صورت عملی با دستگاه‌های مربوطه انجام دهند که این باعث ارتباط و برقرار کردن رابطه کاری و تخصصی و پژوهشی با صنعت می‌شود.

وی گفت: برنامه دوم کارآموزی دانشجویان در صنعت است که قبلا طرح کارورزی در محیط واقعی کار انجام می‌شد اما زیاد مورد رضایت نبود در توافق اخیری که با وزارت صنعت و سامانه مجموعه دانشجویی طراحی شده است که دانشجویان در آن سامانه ثبت‌نام می‌کنند و در یک واحد صنعتی کارورزی می‌کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین گفت: انجام قراردادهای پژوهشی و فناوری با بخش‌های صنعتی که کلید آن قراردادها در هفته پژوهش زده می‌شود و از سال گذشته در کنار میز عرضه توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی همچنین میز اعلام نیاز دستگاه‌ها و صنایع مختلف به پژوهش‌های دانشگاه نیز برقرار شده و در سال ۹۹ که هفته پژوهش به صورت مجازی برگزار شد، این میز به صورت مؤثرتر برگزار شد.

غلامی همچنین گفت: قراردادهای مستقیم صنایع مختلف با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منعقد می‌شود که در این زمینه با وزارت نفت قراردادهای متعدد برای کشف میادین جدید و منابع انرژی تا ساخت دستگاه‌های مختلف صنعت نفت یا در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست تعداد زیادی از دانشگاه‌ها قرارداد کاری منعقد کرده‌اند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: وزارت علوم به صورت روزانه دستاوردهای فناورانه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را در سایتی معرفی می‌کند و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از این دستاوردها استفاده کنند. همچنین در بخش دانشگاه‌ها در حال حاضر دانشگاه‌های کشور به نسل سه و چهار تقسیم شده‌اند و در دانشگاه‌های بزرگ و متوسط و حتی دانشگاه‌های جوان کشور قراردادهای پژوهشی به خوبی انجام می‌شود و هر چه مشوق و حمایت دولت و بخش‌های غیردولتی از پژوهش دانشگاه‌ها بیشتر شود باعث توانمندی بیشتر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به بازدید خود از دستاوردها فناورانه در اولین رویداد تا ثریا گفت: در این نمایشگاه بخش کوچکی از توانمندی جوانان نخبه کشور به نمایش گذاشته شده است و چنین رویدادهایی می‌تواند به عرصه توانمندی‌های نسل جوان در علم و فناوری کمک کند.

به گفته وی، به جای اینکه نخبگان علمی را در ساختار اداری قرار دهیم باید از آنها در حل مسائل کشور در حوزه‌های علوم انسانی و فناوری استفاده کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه استکبار و دشمنان علیه ایران گفت: جوانان با استعداد کشور در حل مسائل روش‌های فناورانه و نوآورانه استفاده کرده‌اند و آنچه در رویکرد بسیج دانشجویی وجود دارد حمایت از این جوانان است و این جوانان معمولا از کف دانشگاه‌ها برخاسته‌اند و باید آنها را به سمت خودباوری و اعتماد به نفس برای حل مسائل سوق دهیم.

وی همچنین گفت: آنچه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کردند بخشی از آن مربوط به پژوهش و فناوری است که مجریان آن جوانان کشور هستند و اینگونه جوانان در حال تحصیل در زمینه حل مسائل کشور به خوبی انجام دهند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار