استایل سحر دولتشاهی با سیگار در دست+ عکس

سحر دولتشاهی (زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۵۸) بازیگر اهل ایران است. او در رشتهٔ ادبیات نمایشی و مترجمی زبان فرانسه تحصیل کرده‌است.

به گزارش رصد روز، تصویری تازه از پیمان معادی و سحر دولتشاهی در پشت صحنه سریال جدیدشان یعنی «افعی تهران» منتشر شد؛ این تصویر بسیار در فضای مجازی دیده شد.

سحر دولتشاهی (زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۵۸) بازیگر اهل ایران است. او در رشتهٔ ادبیات نمایشی و مترجمی زبان فرانسه تحصیل کرده‌است. فیلم چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴) نخستین حضور او در سینما و تئاتر نیمروز خواب آلود (۱۳۸۰) نخستین کار حرفه‌ای او بود.

دولتشاهی دوبار برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های عصر یخبندان (۱۳۹۳) و چهارراه استانبول و عرق سرد (۱۳۹۶) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شده‌است. او برای بازی در مجموعهٔ قورباغه (۱۳۹۹–۱۴۰۰) نامزد بهترین بازیگر زن درام از جشن حافظ شد. او از آن زمان‌ در فیلم درام آتابای (۱۳۹۸) حضور یافته و برای نبودنت (۱۴۰۲) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد.

اوایل زندگی
«من همیشه علاقه خاصی به موسیقی داشتم و در سنین خیلی کم سه تار می‌زدم که دنبال نکردم. همیشه هم سعی کردم رابطه ام را با موسیقی حفظ کنم؛ از کلاس‌های سولفژی که در دانشگاه گذراندم تا دوره‌های آوازی که رفتم.»
سحر دولتشاهی در ۱۶ مهر ۱۳۵۸ در تهران به دنیا آمد. او از همان سنین کم کارت مربی‌گری و نجات غریق داشت و در خیلی از مسابقات مادرش را همراهی می‌کرد. او در ابتدا در رشته مهندسی شیمی مشغول به تحصیل بود که از این رشته انصراف داد. وی دانش‌آموخته رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره و لیسانس مترجمی زبان فرانسه از دانشگاه آزاد است.

خانواده
مادر او نایب رئیس فدراسیون شنا و هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم و پدرش مهندس مکانیک است. او یک خواهر (نسیم) و یک برادر (روزبه) دارد. روزبه دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس محاسبات در کانادا و نسیم دانش‌آموخته دانشگاه تهران و دکترای باستان‌شناسی در برلین است. خانوادهٔ او از نوادگان خاندان قاجاری دولتشاهی هستند.

دولتشاهی پنج سال پیش از نخستین حضورش در سینما با فیلم چهارشنبه سوری از ۲۰ سالگی، با بازی در تئاترهای تجربی وارد کار بازیگری شد. یک سال بعد از طرف مرضیه برومند برای بازی در سریال کتاب‌فروشی هدهد دعوت شد. او در تئاتر با کارگردان‌های مثل حمید امجد، آتیلا پسیانی و امیررضا کوهستانی همکاری داشته و در نمایش‌نامه خشکسالی دروغ ایفای نقش کرد. و برای بازی در دو نمایش بینوایان و ترن نامزد بهترین بازیگر زن تئاتر شد. برای بازی در فیلم طلا و مس نام او در میان کاندیدهای تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن منتقدان سینما قرار گرفت. سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، پرکارترین سال‌های کارنامه هنری دولتشاهی است. او در این دو سال مجموعاً در ۸ فیلم بازی کرد.

دولتشاهی همچنین در برنامه تلویزیونی گپ مجری و در برنامه دیگری با عنوان عقاید یک آکتور سینما مصاحبه‌کننده بوده‌است. در دو برنامه تلویزیونی رادیوهفت و کتاب دا راوی و گوینده متن بوده و در فیلمی مستند با عنوان یادداشت‌های شهر شلوغ گزارشگری را تجربه کرده‌است.

سینما
او در دهه اول حضورش در سینما با اغلب کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران چون کیارستمی، بیضایی، فرمان آرا، فرهادی و کیمیایی همکاری داشته‌است. ایفای نقش نیلوفر در فیلم وارنگی مورد توجه منتقدان غیر ایرانی قرار گرفت و یکی از بهترین ایفای نقش‌های او تاکنون به‌شمار می‌رود. او با این فیلم در شصت‌ونهمین مراسم جشنواره فیلم کن حضور پیدا کرد. نقش دیگری که موجب دریافت اولین سیمرغ بازیگری برای او شد نقش عسل در عصر یخبندان بود. «عسل» صاحب آرایشگاهی زنانه بود که در واقعیت در نقش ساقی مواد مخدر و کشاندن زنان به پارتی‌های شبانه هم فعالیت می‌کرد. نقش «مهرانه نوری» در فیلم «عرق سرد» و «فرنگیس» زنی باردار با گویش گیلکی در «چهارراه استانبول» از دیگر نقش‌آفرینی‌های اوست. در فیلم «عرق سرد» سکانس مولودی‌خوانی شخصیت «مهرانه نوری» از این فیلم حذف شد.

دهه ۱۳۸۰
او با ایفای نقش کوتاهی در فیلم «چهارشنبه سوری» سومین اثر ساخته اصغر فرهادی بازیگری در سینما را تجربه کرد. فرهادی، سحر دولتشاهی را برای نقش کوتاهی در حد سه سکانس در فیلم «چهارشنبه سوری» انتخاب کرد. در این فیلم بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، پانته آ بهرام و هومن سیدی حضور داشتند که در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت جایزه بود و سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد. این فیلم از پرتماشاگرترین فیلم‌های اکران شده در سال ۱۳۸۵ بود.

سال ۱۳۸۵در دومین حضورش در سینما وی در فیلم «میم مثل مادر» ساخته رسول ملاقلی‌پور در کنار بازیگرانی چون گلشیفته فراهانی، علی شادمان، حسین یاری، جمشید هاشم پور نقش‌آفرینی کرد که دومین فیلم پرمخاطب اکران شده سال بود. او در این فیلم نقش «فرزانه» که خبرنگار بود را بازی کرد. فرزانه، دوست «سپیده» با بازی گلشیفته فراهانی بود که در کار خبری تلاش می‌کرد به واسطه شغلش مشکلات دوستش را حل کند.

در سال ۱۳۸۷ در فیلم «شیرین» ساخته عباس کیارستمی و «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی حضور پیدا کرد. دو فیلم «وقتی همه خوابیم» نوروز سال ۱۳۸۸ و «شیرین» در ۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۰ اکران شدند.

در فیلم «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن از چهاردهمین جشن خانه سینما شد. او در این فیلم نقش سرپرستار بیمارستانی را بازی می‌کند که همسر یک روحانی به دلیل بیماری ام اس در آن بستری است. این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در شش بخش بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، تدوین، موسیقی متن و چهره‌پردازی نامزد شده بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن با بازی نگار جواهریان را دریافت کرد.

سال ۱۳۸۹ در دو فیلم «دونده زمین» ساخته کمال تبریزی و «سوگ» به کارگردانی مرتضی فرشباف حضور داشت. این دو فیلم پس از سال‌ها توقیف در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اکران شدند که مورد استقبال چندانی قرار نگرفتند. سحر دولتشاهی به همراه پیمان معادی در فیلم «سوگ» در نقش صداپیشه حضور یافتند. این فیلم در سه جشنواره جهانی پوسان، دوویل و شب‌های سیاه تالین موفق به کسب چهار جایزه شد.

دهه ۱۳۹۰
سال ۱۳۹۱ در فیلم «آسمان زرد کم عمق» که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین شد در کنار ترانه علیدوستی، صابر ابر و حمیدرضا آذرنگ نقش‌آفرینی کرد. این فیلم از طرف نویسندگان و منتقدان با تحسین مواجه شد. سال ۱۳۹۲ نقش کوتاهی در فیلم «متروپل» ساخته مسعود کیمیایی داشت. فیلم «مستانه» ساخته حسین فرح‌بخش با بازی میلاد کی‌مرام، باران کوثری، آتیلا پسیانی و فرهاد اصلانی نخستین حضور او به عنوان نقش اصلی زن بود. این فیلم در در تاریخ ۲۸ آبان سال ۱۳۹۳ اکران شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار