افزایش بدهی دولت به ۹۶۲ هزار میلیارد تومان

به گزارش رصد روز ، بررسی وضعیت بدهی دولت نشان میدهد که این مقدار در ۶ ماهه سال جاری به ۹ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال افزایش یافته و در مقابل مطالبات دولت نیز معادل ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال است. وضعیت کلان بدهی‌ها و ...

به گزارش رصد روز ، بررسی وضعیت بدهی دولت نشان میدهد که این مقدار در ۶ ماهه سال جاری به ۹ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال افزایش یافته و در مقابل مطالبات دولت نیز معادل ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال است.

وضعیت کلان بدهی‌ها و مطالبات دولت و شرکتهای دولتی در پایان شهریور ماه ۱۶۰۰ در راستای انجام تکالیف قانونی مندرج در بند الف ماده یک قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ و ماده ۳ آیین نامه اجرایی آن گزارش جامع بدهی‌ها و مطالبات دولت و شرکتهای دولتی می‌باید در مقاطع فصلی و سالانه براساس آخرین اطلاعات درج شده توسط دستگاههای اجرایی در سامانه مدیریت اطلاعات بدهیها و مطالبات دولت سماد تهیه و به مراجع قانونی ذیربط ارایه شود.

این گزارش ها بر مبنای اطلاعات ثبت شده بیش از ۱۴۶ هزار فقره گزارش توسط بیش از ۳۵۰۰ دستگاههای اجرایی (نقطه گزارشگری) از سراسر کشور و و مستند به تراز مالی آنها، پس از بررسی و پالایش تهیه و تجمیع شده است.

براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه فوق الذکر تا پایان شهریور ماه سال جاری، بدهیها و مطالبات دولت بر حسب طبقات مندرج در ماده یک قانون مذکور به ترتیب مبلغ ۹۶۲,۵۵۱ میلیارد تومان و مبلغ ۴۲۵,۶۷۵ میلیارد تومان است.

بدهی دولت تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۶۲ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان خرداد ماه بیش از ۳۰ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و در عین حال مطالبات دولت نیز ۴۲۵ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان محاسبه شده است.

همچنین شرکت‌های دولتی در این مدت ۹۸۸ هزار ۷۰۷ میلیارد تومان بدهی ثبت کردند که نسبت به بدهی پایان خرداد ماه ۳۴ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان بیشتر شده است.

به گزارش فارس، با توجه به مقید بودن دولت برای افزایش شفافیت و انضباط مالی، طبق آمارها روند بدهی دولت کند شده است. عمده این بدهی‌ها ناشی از کسری و تکالیف بودجه‌ای است که در صورتی که منابع و مصارف تراز نباشد روند بدهی‌ها را تشدید می‌کند.

بیشتر بخوانید؛ 

افزایش ۲۷ درصدی بدهی دولت به بانک‌ها

مطالب مرتبط