افزایش قیمت نفت با کاهش ذخایر آمریکا

به دنبال آمار ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان داد موجودی ذخایر نفت خام این کشور برای ششمین هفته متوالی کاهش یافته، قیمت نفت روز پنجشنبه نیز روند صعودی در پیش گرفت.

به گزارش رصد روز، به گزارش رویترز، قیمت نفت روز پنجشنبه با پشتیبانی کاهش موجودی ذخایر نفت خام آمریکا و چشم‌انداز رشد تقاضا افزایش یافت. اما در همین حال، سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار تصمیم تولیدکنندگان اوپک پلاس، مبنی بر ثابت نگاه داشتن یا کاهش محدودیت‌های عرضه در نیمه دوم سال جاری بودند.

معاملات آتی نفت خام برنت ۹۴سنت معادل ۱.۳درصد افزایش یافت و به ۷۵دلار و ۵۶سنت در هر بشکه صعود کرد. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۹۳سنت معادل ۱.۳درصد رشد، به قیمت ۷۴دلار و ۴۰سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

شاخص وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در ماه ژوئن شاهد ۱۰درصد رشد بود، در حالی که شاخص برنت دستاوردی ۸درصدی داشت که باعث شد هر دو بالاترین قیمت خود را از اکتبر سال ۲۰۱۸ تجربه کنند.

از آنجا که افراد بیشتری در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند و محدودیت‌های سفر کاهش یافته، تحلیلگران انتظار دارند تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری با سرعت بیشتری افزایش یابد.

تاماس وارگا، تحلیلگر نفت در کارگزاری PVM Oil اذعان داشت: “در نیمه اول سال، زمینه برای بهبود بیشتر و رشد تقاضای نفت و همچنین اقتصاد فراهم شده است.”

به گفته منابع اوپک پلاس، این گروه روز پنجشنبه برای تصمیم‌گیری در خصوص کاهش بیشتر محدودیت‌های تولید در ماه آینده دیدار خواهند داشت و قرار است تمدید پیمان عرضه کل خود را پس از آوریل ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار دهند.

این گروه متشکل از کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن از جمله روسیه، روز چهارشنبه در مورد “عدم اطمینان قابل توجه” و خطر مازاد عرضه در سال آینده هشدار دادند.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی اظهار کردند: “بحث‌های حاشیه‌ای نشان می‌دهد که روسیه پیشنهاد افزایش عرضه را خواهد داشت در حالی که عربستان سعودی خواستار رویکرد محتاطانه‌تری است.”

تحلیلگران سیتی بانک اظهار کردند که بنیادهای بازار جهانی نفت باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند کاهش محدودیت‌های تولید را موجه نشان دهد.

با این حال، شیوع نوع دلتای ویروس کرونا باعث ایجاد این نگرانی می‌شود که روند بهبود تقاضا ممکن است دچار تزلزل شود. قرنطینه‌های مجدد و افزایش هزینه‌ها، باعث کاهش فعالیت کارخانه‌های آسیا در ماه ژوئن شده است.

داده‌های ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی نشان داد که در واکنش به افزایش تقاضا، موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده برای ششمین هفته متوالی کاهش یافته است.

افت موجودی نفت خام در کوشینگ، اوکلاهما، محل تحویل وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا، به پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۲۰، این شاخص نفتی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داد و روز چهارشنبه باعث کاهش اختلاف آن با برنت به کمترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۰ شد.

نظرسنجی رویترز در ماه گذشته نشان داد که انتظار می‌رفت برنت در سال جاری به طور میانگین به قیمت ۶۷دلار و ۴۸سنت، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به قیمت ۶۴دلار و ۵۴سنت در هر بشکه معامله شود که برای هر دو، افزایش را از پیش‌بینی ماه می نشان می‌دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار