افشاگری تازه درباره تعطیلی کارخانه داروگر به بهانه بدهی مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: نهاد قرض الحسنه نهاد مقدسی است، اما متاسفانه برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه که شفاف نیستند که بیش از ١۴٣ هزار میلیارد تومان ورودی به حساب داشتند که مالیات نداده‌اند و پوز فروشی به اسم نهاد‌های قرض‌الحسنه...

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: نهاد قرض الحسنه نهاد مقدسی است، اما متاسفانه برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه که شفاف نیستند که بیش از ١۴٣ هزار میلیارد تومان ورودی به حساب داشتند که مالیات نداده‌اند و پوز فروشی به اسم نهاد‌های قرض‌الحسنه انجام می‌شود و می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود از نظام مالیاتی پنهان کنند، اما با ظرفیت‌های قانونی به این نهاد‌ها هشدار می‌دهیم.

به گزارش رصد روز، هادی سبحانیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه با توجه به چالش‌های نظام مالیاتی کشور در سال‌های گذشته، این نظام در وضعیتی است که نیازمند طی مسیر‌های تحولی در زمینه تکالیف بودجه‌ای، اسناد بالادستی و … است، اظهار داشت: طبق قانون بودجه بیش از ۵٠ درصد بودجه جاری کشور از طریق مالیات تامین می‌شود و از سیاست‌های مهم نظام مالیاتی ایفای نقش عدالت محور است و از این رو چند راهبرد را در دست کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از راهبرد‌های اصلی این است که سازمان امور مالیاتی بازوی قدرتمند تولید کشور باشد و به همین دلیل به دنبال مقابله جدی با طبقه دلال و غیرمولد هستیم که این دلالان فعالیت تولیدی را در کشور غیر جذاب کرده‌اند از این رو سیاست ما به نفع کارگران و بخش تولید و ضرر دلالان خواهد بود.

رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد از دیگر اقدامات ما برخورد با افراد و مجموعه‌هایی هستند که با نقاب موجهی از عنوان نهاد‌های مقدس استفاده می‌کنند، اما فرار مالیاتی دارند.

سبحانیان افزود: راهبرد دیگر ما تکریم مودیان است و نباید برخورد نامناسب با آن داشته باشیم و یکی از موارد تکریم ارایه پاسخ مناسب به ابهامات و سوالات آن‌ها است. اطلاع رسانی به مردم از دیگر سیاست‌های راهبردی است اینکه به مردم اعلام شود مالیات صرف چه اقداماتی می‌شود و باید اعلام شود که تامین مالی پروژه‌های عمرانی و آموزشی و بهداشتی از محل درآمد مالیاتی است و امسال برای اولین بار سهم مالیات در بودجه جاری بالاتر از ۵٠ درصد بوده در حالی که امسال بسیاری از مشاغل را از ارایه و تسلیم اظهارنامه معاف کرده‌ایم.

وی گفت: راهبرد دیگر ایجاد عدالت در مالیات ستانی است و مردم گلایه‌هایی در بی عدالتی نظام مالیاتی ستانی دارند، اما رفع این بی عدالتی محقق نمی‌شود مگر اینکه از مالیات‌ستانی سنتی عبور کنیم و به سمت مالیات ستانی هوشمند پیش برویم. دهه‌ها است که فعالان اقتصادی درگیر سیستم نظام مالیاتی سنتی هستند از این رو به دنبال ایجاد تحول در این نظام هستیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمرکز جدی بر فرار مالیاتی داریم با دانه درشت‌ها مبارزه می‌کنیم، اظهار داشت: تعداد ارقام متفاوتی در حوزه فرار مالیاتی مطرح می‌شود که هیچ کدام دقیق نیستند، اما همه بر این باور هستیم که مسیر‌های متعددی برای فرار مالیاتی وجود دارد. عین حال ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته در تهران وصول کردیم و در دو ماه امسال ٨ هزار میلیارد تومان وصول شده‌است.

سبحانیان تاکید کرد: در فرار‌های مالیاتی بحث استفاده از شرکت‌های صوری و فاکتور‌های صوری مطرح می‌شود که به دنبال جلوگیری از رشد این شرکت‌ها هستیم برای مثال این شرکت در ٢٠٠ رسته فاکتور صادر کرده‌اند و مشخص است که صوری است.

رییس سازمان امور مالیاتی درباره حساب‌های تجاری گفت: حدود ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار حساب تجاری مرتبط با حقیقی و حدود ٢ میلیون و ٣٠٠ حساب مربوط به حقوقی است، اما می‌دانیم اعداد بالاتر است و به دنبال شناسایی اعداد جدید هستیم. بیش از ١٨٠ هزار حساب شخصی را شناسایی کردیم که هر چند غیر تجاری بودند، اما فعالیت تجاری داشتند و متاسفانه حجم بالایی از گردش وجوه از آن‌ها را رصد کردیم، همچنین طبق رصد‌ها مواجه شدیم با مواردی از جمله اینکه ۴۵ نفر گردش حساب ۶۶ هزار میلیارد تومانی داشتند بدون آنکه هیچ ثبت مالیاتی داشته باشند و حداقل ورود حساب این افراد ۵٠٠ میلیارد تومان بوده است و این افراد را شناسایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به نهاد‌های مقدس که فرار مالیاتی دارند، گفت: نهاد قرض الحسنه نهاد مقدسی است، اما متاسفانه برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه که شفاف نیستند که بیش از ١۴٣ هزار میلیارد تومان ورودی به حساب داشتند که مالیات نداده‌اند و پوز فروشی به اسم نهاد‌های قرض‌الحسنه انجام می‌شود و می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود از نظام مالیاتی پنهان کنند، اما با ظرفیت‌های قانونی به این نهاد‌ها هشدار می‌دهیم.

سبحانیان درباره شناسایی خودرو‌های لوکس اظهار داشت: در سال ١۴٠٠ تعداد حدود ١٧٧ هزار خودروی لوکس شناسایی شد که ۶ هزار میلیارد تومان برآورد درآمد مالیاتی شد که بالغ بر ٢ هزار میلیارد تومان به افراد اعلام شد و در نهایت ٧٧٠ میلیارد تومان وصول شد. در سال گذشته ٢۶٣ هزار خودرو لوکس شناسایی شد که ۶ همت درآمد مالیاتی برآورد شد که ٢هزار و ٣٠ میلیارد تومان اعلام شد که ٢٠ میلیارد تومان وصول شده است.

معاون وزیر اقتصاد درباره مالیات خانه‌های لوکس ادامه داد: در سال ١۴٠٠ حدود ١٢ هزار واحد لوکس شناسایی شد که ٧٠٠ میلیارد تومان برآورد درآمد مالیاتی شده بود که ٣٩٢ میلیارد تومان مشمول شد که در نهایت ٢۵ میلیارد تومان در آمد مالیاتی از خانه‌های لوکس وصول شد و در سال گذشته ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی شد که از این تعداد ٢ هزار میلیارد تومان مالیایت برآورد شد که ۶ میلیارد تومان وصول شد. در سال گذشته ۳۰۰ هزار واحد خانه لوکس شناسایی شد که ۶۶ هزار از این واحد‌ها متعلق به افرادی است که ٢ واحد خالی به بالا دارند و ٣٣ هزار برگه تشخیص صادر شده که ارزش این برگه‌ها ١۴٠٠ میلیارد تومان بوده ۶۴۶ پرونده قطعی صادر شده است و طبق گزارش‌ها ۴۹ نفر اشخاص حقیقی و حقوقی مالک بالای ٢٠ واحد خانه خالی هستند.

سبحانیان درباره نگرانی مردم از اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: تنها ٣ درصد مردم مشمول مالیات عایدی بر سرمایه می‌شوند.

سبحانیان با تاکید بر اینکه تعطیلی کارخانه داروگر به دلیل بدهی مالیاتی دروغ محض است، گفت: سیاست ما این است که هیچ مجموعه اقتصادی ناظر بر مشکلات مالیاتی تعطیل نشود، طبق بررسی‌های اموال مدیرعامل این کارخانه، این فرد اموال زیادی در شمال شرق تهران دارد. مدیر عامل این کارخانه با عدم پرداخت مالیات مظلوم نمایی می‌کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط