اقتصاد آمریکا وارد رکود می‌شود

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه با استناد به آخرین نظرسنجی خود از اقتصاددانان هشدار داد که ایالات متحده به احتمال زیاد در سال آینده میلادی وارد رکود اقتصادی خواهد شد. به گزارش رصد روز،روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز د...

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه با استناد به آخرین نظرسنجی خود از اقتصاددانان هشدار داد که ایالات متحده به احتمال زیاد در سال آینده میلادی وارد رکود اقتصادی خواهد شد.

به گزارش رصد روز،روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه با استناد به آخرین نظرسنجی خود از اقتصاددانان هشدار داد که ایالات متحده به احتمال زیاد در سال آینده میلادی وارد رکود اقتصادی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، احتمال رکود اقتصادی در آمریکا طی ۱۲ ماه آینده ۶۳ درصد است که در نظرسنجی قبلی وال استریت ژورنال در ماه ژوئیه ۴۹ درصد پیش بینی شده بود.

به گفته اقتصاددانان شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ریسک‌های مربوط به رکود اقتصادی به دلیل تلاش‌های فدرال رزرو (بانک مرکزی) برای کاهش تورم از طریق افزایش نرخ بهره بانکی افزایش یافته است.

فدرال رزرو در هر یک از سه نشست آخر خود، که آخرین بار آن در سپتامبر برگزار شد، نرخ بهره بانکی را ۷۵ واحد پایه افزایش داده است و این نرخ را به محدوده ۳.۰۰-۳.۲۵ درصد رسانده است.

بیش از نیمی از این اقتصاددانان گفتند که انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را باز هم افزایش دهد و حتی این اقدام را “بیش از حد” انجام دهد که در آن صورت اقتصاد بی ثبات می‌شود.

آنها پیش بینی می‌کنند که تولید ناخالص داخلی آمریکا در دو دوره سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۰.۲ درصد کاهش یابد، در حالی که در نظرسنجی قبلی، رشد ۰.۸ درصدی را در این دوره پیش بینی کرده بودند.

بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود که اقتصاد رو به کاهش آمریکا بر بازار کار این کشور نیز تأثیر بگذارد، چرا که کارفرمایان مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

پیش بینی می شود در بخش غیرکشاورزی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، حدود ۳۴۰۰۰ نفر در هر ماه و در سه ماهه سوم ۳۸۰۰۰ نفر در هر ماه تعدیل شوند.

همچنین انتظار می رود نرخ بیکاری از ۳.۵ درصد فعلی به ۳.۷ درصد در دسامبر و تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۴.۳ درصد افزایش یابد.

دایان سوانک از مؤسسه کی‌پی‌ام‌جی به این خبرگزاری گفت: فدرال رزرو از بین دو گزینه آن را که آسیب کمتری وارد می‌کند، انتخاب می‌کند: رکود اقتصادی با افزایش بیکاری امروز یا خطر خورنده‌تر و ریشه‌دارتر شدن تورم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط