اقدامات مؤثر سایپا در کاهش تصادفات جاده ای / با یک گل بهار نمی شود

افزایش کیفی سازی خودروهایی مانند شاهین در گروه خودروسازی سایپا که فیلم تست ایمنی آن برای اولین در کشور موجی از امیدواریها را در مسئله کیفیت خودروها به راه انداخت نشان می دهد که برخلاف آنچه گفته می شود خودروسازان تلاش مضاعفی برای کاهش تصاد...

افزایش کیفی سازی خودروهایی مانند شاهین در گروه خودروسازی سایپا که فیلم تست ایمنی آن برای اولین در کشور موجی از امیدواریها را در مسئله کیفیت خودروها به راه انداخت نشان می دهد که برخلاف آنچه گفته می شود خودروسازان تلاش مضاعفی برای کاهش تصادفات جاده ای را در دستور کار خود قرار داده اند اما نمی توان انکار کرد که با یک گل بهار نمی شود

به گزارش اختصاصی رصد روز، هرساله با نزدیک شدن به ایام سال نو موضوع تصادفات جاده ای یکی از مهمترین بحث های کشور را تشکیل می دهد. متأسفانه باید اذعان کرد که در این مسئله بخصوص تلاش برخی ها مقصر جلوه دادن یک گروه خاص است که البته آمارها روایت دیگری دارند. هرچند که نمی توان منکر شد موضوع کیفیت خودروهای داخلی یکی از عوامل در افزایش تصادفات جاده ایست اما کمیت این تقصیر با آنچه سعی در به تصویر کشیدن آن می شود در تضادی آشکارست که در این صورت باید به این سؤال پاسخ داد که انداختن توپ در زمین خودروسازان آیا چیزی از قصور سایر سازمانها کم می کند یا خیر؟

براساس آمارها خطای انسانی یکی از مهمترین علتهای تصادف در کشورست و پس از آن کیفیت جاده ها و بزرگراههای کشور و در نهایت کیفیت وسیله نقلیه از سایر عوامل اثرگذار در تصادفات جاده ایست. طبق آمار موضوع کیفیت خودروهای کمترین نقش در تصادفات جاده ای را دارد و دو علت خطای انسانی و کیفیت جاده های کشور بیشترین سهم را در این موضوع به خود اختصاص می دهند.

به گفته سردار هادیانفر در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند و این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که با وجود افزایش تردد وسائط نقلیه طی سالهای گذشته ظرفیت جاده های کشور تغییری نکرده که این مسئله خود یکی از مهمترین مطالباتیست که باید از دستگاههای ذیربط داشت.

بنا به آمارهای پلیس هنوز درصد بالایی از سرنشینان عقب خودرو از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند، خواب آلودگی، سبقت های نابجا و رفتارهای هیجانی در کنار تصمیمات نادرست از مهمترین عوامل تصادفات جاده ای کشورست و البته عدم بهبود وضعیت راههای کشور را در این باره نباید نادیده گرفت. بدون شک در چنین مواردی نقش دستگاههایی مانند پلیس و صدا و سیما در فرهنگ سازی رانندگی بیش از همیشه خواهد بود اما آنچه که در تریبونهای رسمی سعی در به نمایش کشیدن آن وجود دارد انداختن تمام تقصیرات به گردن خودروسازان است در حالیکه طی دو سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در کیفی سازی خودروهای داخلی خصوصاً در گروه سایپا بودیم.

افزایش کیفی سازی خودروهایی مانند شاهین که فیلم تست ایمنی آن برای اولین در کشور موجی از امیدواریها را در مسئله کیفیت خودروها به راه انداخت نشان می دهد که برخلاف آنچه گفته می شود خودروسازان تلاش مضاعفی برای کاهش تصادفات جاده ای را در دستور کار خود قرار داده اند اما نمی توان انکار کرد که با یک گل بهار نمی شود و هم افزایی سایر سازمانها در این میان می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

بررسی عملکرد خودروسازان طی دو سال گذشته نشان می دهد که رویکرد نارنجی پوشان جاده مخصوص به سمت کیفی سازی و مقاوم سازی معطوف است و حذف برخی از محصولات این گروه خودرویی از خط تولید نشان می دهد که مدیران این گروه خودرویی به منظور تکریم به انتظارات و مطالبات عمومی سعی با حداکثر توان نسبت به افزایش کیفیت محصولات اقدام کردند.

رضایت ۹۱.۷ درصدی مشتریان گروه خودروسازی سایپا از محصولات این شرکت در سال جدید نشان میدهد که عزم جدی سایپا بر تغییر اصول خودروسازی نسبت به گذشته بوده و در این رابطه کیفی سازی خودروها از مهمترین اولویت آنان است. اطمینان از عملکرد محصولات سبب شد تا سایپا در اقدامی قابل توجه گارانتی محصولات خود را تا ۳ سال افزایش دهد که این موضوع نیز جز با کیفی سازی محصولات امکان پذیر نبود.

با این آمار باید گفت حداقل گروه سایپا سهم خود از کاهش تصادفات جاده ای را به درستی در حال پرداخت کردن است اما به سؤال ابتدای گزارش برگردیم آیا این مسئله چیزی از سهم سایر سازمانها کم خواهد کرد؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار