امروز در نمایشگاه کتاب چه خبرهایی هست؟

به گزارش رصد روز،  امروز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) رویدادهای جانبی متنوعی شامل نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، رونمایی و معرفی کتاب، پخش فیلم و… در سالن‌های گوناگون نمایشگاه برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها برای تمام علاقه‌مندا...

به گزارش رصد روز،  امروز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) رویدادهای جانبی متنوعی شامل نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، رونمایی و معرفی کتاب، پخش فیلم و… در سالن‌های گوناگون نمایشگاه برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.

برنامه‌های کوشک کتاب (سرای اصلی اهل قلم) در روز دوشنبه شامل نشست پیوند سینما و کتاب با نگاهی به مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» در ساعت ۱۴، «از رنگ گل تا رنج خار» در ساعت ۱۶، نقد و بررسی کتاب «۳۶۵ روز با شاهنامه فردوسی» در ساعت ۱۷ و «جشن مقاومت و رونمایی پوستر فلسطین» در ساعت ۱۸ خواهد بود.

همچنین در سالن جوایز کتاب‌های سال ساعت ۱۰:۳۰ نشست «جلال آل احمد و تشکل‌های نویسندگی»، ساعت ۱۳:۳۰ برنامه «نقالی و شاهنامه‌خوانی»، ساعت ۱۵ نشست «شاهنامه و کودکان»، ساعت ۱۶:۳۰ کارگاه شعر و در ساعت ۱۹ نشست «گفت‌وگو درباره شاهنامه» برگزار می‌شود.

در گوشه نقد واقع در سرای ناشران داخلی هم ساعت ۱۰:۳۰ نشست تخصصی «اقتباس سینمایی آثار دفاع مقدس»، ساعت ۱۳ معرفی و بررسی کتاب «دوباره فردوس»، ساعت ۱۴ رونمایی و معرفی کتاب «رام‌الله»، ساعت ۱۵ جلسه نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای»، ساعت ۱۷ رونمایی و معرفی کتاب «بزرگان زبان و ادبیات پارسی در جهان عرب» و در ساعت ۱۸:۱۵ نشست تخصصی «جریان‌شناسی شعر و ادبیات در کتاب‌ها» برگزار می‌شود.

امروز دوشنبه سرای کارگاه‌های آموزشی دارای چهار برنامه خواهد داشت که کارگاه «خوشنویسی از اشعار شاهنامه و معرفی کتاب خوشنویسی با عنوان پندنامه در شاهنامه» در ساعت ۱۰:۳۰، کارگاه «هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی» در ساعت ۱۴، کارگاه «هنر نقالی و شاهنامه‌نگاری» در ساعت ۱۵:۳۰ و کارگاه «معارفه تکنیک‌های تندخوانی و تقویت حافظه» در ساعت ۱۷ از آن جمله است.

از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در این سرا برنامه «رونمایی از‌ ترجمه کتاب‌های ایرانی به‌ ترکی استانبولی» با حضور حمید حسام، رایزن فرهنگی‌ترکیه در تهران و مدیران چند موسسه انتشاراتی از جمله انتشارات قدیانی، به‌نشر، روزبهان، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و سوره مهر برگزار می‌شود.

همچنین ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ کتاب «سلول شماره ۱۴» به زبان اسپانیولی و پرتغالی و با حضور رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در سرای ملل رونمایی خواهد شد. از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ نیز نشست «ترجمه معکوس؛ هست‌ها و نیست‌ها، بایدها و نبایدها» با حضور سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و افشین علاء، شاعر و پژوهشگر ادبیات معاصر در سرای ملل تشکیل می‌شود.

نشست «شاهنامه و مکزیک» نیز با حضور سفیر مکزیک، بئاتریس سالاس، استاد دانشگاه آزاد و افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات شمع و مه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در سرای ملل برگزار خواهد شد.

همچنین در «سینما کتاب» دو فیلم شامل «روشنای زندگی» از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و فیلم «هیچ‌کس منتظرت نیست» از ساعت ۱۷ تا ۱۹ نمایش داده خواهد شد.

امروز دوشنبه نشست تخصصی «تصویرگری دینی ـ بررسی تصویرسازی معصومین در کتاب کودک و نوجوان» در دو نوبت صبح (ساعت ۱۰) و ظهر (ساعت ۱۳) در غرفه کتاب‌آرا برگزار می‌شود.

علاوه بر این، در سرای علمی‌ ـ فرهنگی دانشگاهی نیز ساعت ۱۰:۳۰ نشست «بررسی استانداردهای کتاب درسی دانشگاه»، ساعت ۱۴ رونمایی کتاب «سیستم عامل انتشارات جهش» و ساعت ۱۶ معرفی کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری» برگزار می‌شود.

برگزاری نشست «بررسی نقش و جایگاه فلسفه اسلامی‌در ادبیات کودک» در ساعت ۱۰:۳۰، «ریخت‌شناسی تفسیری سینمای کودک و نوجوان ایران با رویکرد انسان‌شناسی فرهنگی» در ساعت ۱۱:۴۵، نشست «شاهنامه و دنیای فانتزی مدرن» در ساعت ۱۶:۳۰، اریگامی‌ و تقویت عملکردهای توجه و تمرکز مغز در ساعت ۱۷:۴۵ و کارگاه «هنر نقالی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌نگاری» در ساعت ۱۹ از برنامه‌های سرای کودک و نوجوان خواهد بود.

نشست «معرفی برند مرجع کنکور» در ساعت ۱۶ و «رونمایی جشن امضای کودک» در ساعت ۱۷ نیز برنامه‌های سرای ناشران آموزشی را در روز دوشنبه تشکیل می‌دهد.

علاوه‌ بر برنامه‌های یادشده، هر روز برنامه‌های استیج از جمله «پازل قصه‌ها»، نمایش عروسکی، خیمه‌شب‌بازی، نقالی، قصه‌گویی، سرود و… در دو بخش (از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ و ۱۸ تا ۱۹:۳۰) در محوطه سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود و از ساعت ۱۵ تا ۱۸ اجراهای متنوع محیطی شامل سنگ‌، کاغذ، قیچی، حضور تن‌پوش‌های عروسکی شخصیت بزرگان ادبیات، شادی‌پیمایی و… در سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجرا می‌شود.

سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

 

مطالب مرتبط