انتقال پیام بی‌ثباتی به بازارهای مختلف با رد بودجه در مجلس

 یک کارشناس اقتصادی گفت: رد شدن کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، پیام بی‌ثباتی در بازارهای مختلف را به مصرف کنندگان و فعالان اقتصادی منتقل می‌کند.

به گزارش رصد روز، «هادی حق شناس» عصر جمعه با بیان اینکه در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ دو نگاه متفاوت در مجلس شورای اسلامی وجود داشت، تصریح کرد: در زمان تقدیم این لایحه از سوی دولت، مجلس مصارف و منابع ۸۴۱ هزار میلیارد تومانی را غیر قابل تحقق می دانست اما برخی دیگر آن را به حقیقت نزدیک می دانستند.

وی با اشاره به اینکه پس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به ارقام اضافه شد، خاطرنشان کرد: منشا این عدد از محل فروش اسناد خزانه، تغییر نرخ ارز و افزایش مالیات ها بود اما نکته مهم این است مجلس با چه استدلالی اقدام به این افزایش کرده است.

به گفته وی، در سنوات گذشته تغییرات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه کمتر از پنج درصد بود اما در سال جاری این رقم به ۳۶ درصد رسیده است.

حق شناس با تاکید بر اینکه رد لایحه بودجه پیام بی ثباتی برای بازارها دارد، تصریح کرد: لایحه بودجه تنها یک سیاست مالی نیست بلکه پول، ارز و بازرگانی ایران را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: رد کلیات لایحه بودجه به این معناست که هنوز هیچ تصمیمی برای سال آینده گرفته نشده است و از هم اکنون دیدگاه های دولت مورد قبول مجلس نخواهد بود که این روند عدم اطمینان و قطعیت برای چشم انداز سال آینده را ایجاد می کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با رد شدن بودجه، دولت دو هفته فرصت دارد تا لایحه اصلاحی را به مجلس تقدیم کند، تاکید کرد: دولت در این زمان با تغییراتی ناچیز بار دیگر در اختیار مجلس شورای اسلامی می گذارد و این نهاد در نهایت به تصویب آن مجبور خواهد شد.

وی اظهار داشت: بهتر بود کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ امروز به تصویب می رسید و دیدگاه های دولت در مشارکت با مجلس اصلاح می شد اما با روند فعلی دو هفته زمان برای بازگشت بودجه به مجلس نیاز است و سپس دو هفته کمیسیون تلفیق به بررسی آن خواهد پرداخت.

وی افزود: در بهترین حالت بررسی بودجه در صحن علنی مجلس دو هفته زمان نیاز دارد که جمع این زمان ها به ایام عید منتهی خواهد شد.

حق شناس تاکید کرد: چشم انداز مثبتی در این زمینه دیده نمی شود و پیام مناسبی برای فعالان اقتصادی کشور در بر ندارد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ نخستین بودجه‌ای است که در مجلس یازدهم بررسی می‌شود و پیشنهاد رد کلیات آن از همان روزهای نخست ارائه به مجلس مطرح شد. چکش کاری کلیات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق شروع و تغییرات بسیاری در آن اعمال شد و سرانجام در نهم دی‌ماه تصویب شد.

در روز سه شنبه هفته ای که گذشت، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و «محمد باقر نوبخت» به عنوان نماینده دولت برای دفاع از بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد.

پس از سخنان موافقان و مخالفان لایحه در صحن علنی مجلس، نوبخت نیز در دفاع از لایحه با اشاره به فرصت دو ماهه کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه، گفت: دو ماه فضای سیاسی کشور تحت تاثیر انتقاد از لایحه بودجه بود، پس چرا آن را در راستای همین انتقادات اصلاح نکردند؟ ریاست مجلس بارها از ضرورت اصلاح ساختار بودجه سخن گفتند و انتظار می‌رفت که اعمال شود؛ چرا نشد؟

سرانجام کلیات لایحه بودجه سال آینده با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر در مجلس، تصویب نشد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار