اگر بانکها ربا می گیرند شما چه عملکردی داشتید؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، امروز در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص مجلس  از بانکها مسائلی در خصوص عملکرد بانکها مطرح شد که جای بررسی و تأمل دارد. سید قاسم دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس امروز مدعی شد که بانکها قانون را دور می زنند ریا می گیرند ا...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، امروز در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص مجلس  از بانکها مسائلی در خصوص عملکرد بانکها مطرح شد که جای بررسی و تأمل دارد. سید قاسم دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس امروز مدعی شد که بانکها قانون را دور می زنند ریا می گیرند این در حالیست که دولت در شرایط فعلی با تحمیل هزینه های اضافی به نظام بانکی خود مهمترین مانع در استقلال بانک مرکزی و سایر بانکهاست.

تحمیل بنگاههای ورشکسته در ازای جبران بدهی به بانکها ، اعمال فشار در خصوص برخی انتصابها در شرایطی که برخی از افراد حتی صلاحیت حضور در بدنه مدیران میانی  بانکها را ندارند چه برسد به عنوان مدیران ارشد ، اعتبارات سفارشی و دستکاری نرخ بهره و کارمزد همگی از مواردیست که عملا حیات نظام بانکی کشور را به مخاطره می اندازد و در این میان مجلس به عنوان قوه ناظر بر عملکرد دولت گاهاً با سکوت خود با این مسائل همراهی کرد. 

در سالهای گذشته تنها با دعوت از وزرای اقتصادی در خصوص برخی مسائل تحقیق شده و با دادن کارت زرد اعتراض مجلس نشان داده شد این در حالیست که نصف این اتفاقات در برخی کشورها کافی بود تا وزیر مربوطه یا مجبور به استعفا شود یا اینکه با برکناری روبرو می شد.

در بخشی دیگر از سخنان دهنوی به این مسئله پرداخته شده که بانک های کشور در اعطای تسهیلات با بهره مرکب و جذب سپرده با سود بالا با یکدیگر رقابت می کنند و مشارکت در تولید و اشتغال را به فراموشی سپردند این در حالیست که روند اعطای تسهیلات بانکها به بخش خصوصی نشان از مشارکت آنها در پروژه های مختلف دارد و برخلاف تصور آقای دهنوی بانکهای کشور در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری دست بالایی دارند کاری که شاید برخی از مدیران دولتی از انجام دادن آن با همه رابطه هایی که دارند کم فروغ باشند.

چنین ادبیاتی از زبان یک نماینده مجلس در خصوص مهمترین رکن اقتصاد کشور آنقدر غیرمنصفانه بود که جای مرور چندباره دارد واگر کسی به تازگی از خارج از کشور آمده باشد تصور می کند با یک نظام بانکی فشل روبروست که در آن ساده ترین مسائل با چالش های زیادی روبروست در حالیکه که اگر درست نگاه کنیم درست تر بیان می کنیم.

آقای دهنوی با شنیدن گلایه های تند شما در خصوص نظام بانکی تنها یک تقاضا داریم و آن اینکه برای شفافیت بیشتر موضوع رزومه خود و نتایج حاصل از حضورتان در حوزه های مختلف را به صورت مستند بیان کنید تا همه با قدرت و شیوه مدیریتی حضرتعالی بیشتر آشنا شویم. 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار