هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با رصد روز؛

اگر واردات ورقهای فولادی کمکی به تکنولوژی و افزایش کیفیت نمی کند باید در آن تجدیدنظر کرد

موضوع واردات ورق های فولادی که در چندوقت گذشته در حوزه صنایع معدنی شائبه های زیادی را به وجود آورده با اما و اگرهای زیادی روبروست که می تواند در سال رونق تولید نفسهای تولید را به شماره بیندازد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، اگر تحریم هزار ایراد و چالش برای اقتصاد کشور خلق کرده باشد اتخاذ تصمیمات نادرست و غیرکارشناسانه دهها برابر آن برای نظام اقتصادی کشور هزینه داشته که مروری بر اتفاقات چندسال اخیر در حوزه های مختلف به خوبی مبین این ادعاست. صنایع مولد در حالی در مسیر تحقق شعار سال باید از همه ظرفیت های خود استفاده کنند که وضع سیساستهای غلط عملاً عرصه را برای واحدهای تولیدی تنگ کرده و بیم آن می رود که با ادامه این شرایط شاهد خبرهای ناخوشایند در حوزه تولید باشیم.

تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلاری در چندوقت گذشته که واکنش های متعددی از سوی چهره های اقتصادی به همراه داشت نشان می دهد که مجوز واردات برخی از کالاهای و محصولاتی که در کشور توان تولید آن به میزان اشباع بازار وجود دارد عملاً ضربه مهلکی را بر پیکر اقتصاد وارد آورده که جبران اثرات آن گاهاً به سالها زمان احتیاج دارد.

تصمیم واردات ورق های فولادی از جمله تصمیمات حیرات آوری بود که در چند وقت گذشته شاهد آن بودیم. واردات ورق های فولادی در شرایطی صورت می گیرد که نیاز سالانه کشور ۱۵ میلیون تن است که وجود شرکتهای فولادی این میزان برای رفع نیاز بازارداخلی تولید و عرضه می شود و مازاد عرضه این محصول می تواند وضعیت تولید در شرکتهای فولادی تحت الشعاع قرار  دهد.

این در حالیست که به باور بسیاری از کارشناسان حوزه صنای معدنی راه حل مدیریت بازار ورق گرم کاهش تقاضا در بورس کالا در سال رونق تولید نیست، برای مدیریت قیمتها شرکت های نوردکار که با ظرفیت پایین بهره وری کار میکنند و یا تعمداً تولید نمیکنند می بایست فعال شوند و مکلف شوند محصول خود را در بورس کالا عرض کنند.

هادی بیگی نژاد: ملاک واردات باید افزایش کیفیت و تکنولوژی باشد 

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار رصد روز در این زمینه گفت: در حوزه فولاد در سه دولت گذشته و دولت فعلی کارهای مطالعاتی زیادی انجام شده و قوانینی در این باره وضع گردید که نتیجه ان اتخاذ چنین تصمیمی است. آنچه که در زمینه تولید ورق های فولادی حائز اهمیت است تکنولوژی روزست که باید به کم شدن هزینه ها کمک کند و کیفیت آن را افزایش دهد بنابراین اگر واردات ورق های فولادی به این مسئله کمکی نکند باید در آن تجدید نظر کرد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار