بازگشت قیمت نفت به روند صعودی

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در آمریکا، افزایش یافت.

به گزارش رصد روز، قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در آمریکا، افزایش یافت.

 بهای معاملات نفت برنت با ۶۵ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۴ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۱ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، گزارش هفتگی ذخایر نفت که از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، نشان داد تقاضا برای فرآورده‌های نفتی به رکورد بالایی صعود کرده، صادرات نفت بهبود یافته و ذخایر نفت ملی کاهش بیشتر از حد انتظاری داشته است. موج جدید شیوع اُمیکرون ممکن است به تدابیر قرنطینه‌ای محدودی در سراسر آمریکا منجر شود اما قرنطینه‌هایی که در دوران اوج بحران کرونا اجرایی شدند، تکرار نخواهند شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر، به میزان ۴.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که این کاهش دو برابر میزان ۲.۱ میلیون بشکه بود که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند.

فرآورده‌های نفتی عرضه شده از سوی پالایشگاه‌ها که معیاری برای سنجش تقاضاست، به دلیل رشد بنزین، دیزل و سایر فرآورده‌های نفتی افزایش چشمگیری داشت و به ۲۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

تحلیلگران می گویند این رشد منعکس کننده انتظارات برای افزایش افرادی که برای تعطیلات به سفر می روند و کاهش محدودیتهای زنجیره تامین و در نتیجه تردد کامیونهای بیشتر حمل کالا در جاده‌هاست.

عامل دیگری که از قیمتها پشتیبانی کرد، سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم پیش از آسیب زدن آن به رشد اقتصادی بود. بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست سیاست پولی دو روزه خود اعلام کرد در مارس به خرید اوراق قرضه پایان می دهد و افزایش نرخهای بهره را با توجه به پایین ماندن نرخ بیکاری و صعود تورم، آغاز می کند.

به گفته ادوارد مویا، تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، عامل مثبتی بود که اجازه داد ریسک پذیری برای رشد اقتصادی سالم و حمایت کننده بماند.

اما ادامه نگرانی‌ها نسبت به محدودیتهای وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، رشد قیمتها را محدود کرد.

بر اساس گزارش رویترز، انگلیس و آفریقای جنوبی با شیوع سریع واریانت اُمیکرون، رکورد روزانه بالای ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده‌اند و همزمان بسیاری از شرکتها در سراسر جهان از کارمندانشان می خواهند به دورکاری ادامه دهند که این امر تقاضا برای نفت را محدود خواهد کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار