با کمبود انرژی و افزایش تقاضای جهانی قیمت نفت افزایش یافت

با وجود کمبود عرضه نفت و گرانی گاز در سراسر جهان، قیمت طلای سیاه مجددا افزایش یافت.

به گزارش رصد روز، به نقل از رویترز، در پی افزایش تقاضای جهانی که به کمبود انرژی در اقتصادهای بزرگ افزود، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش یافت و توانست ضررهای اولیه خود را جبران کند.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از صعود ۱.۵درصدی روز دوشنبه، امروز ۲۱سنت معادل ۰.۳درصد افزایش یافت و به ۸۳دلار و ۸۶سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال رشد ۱.۵درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، با ۱۳سنت معادل ۰.۲درصد رشد، به قیمت ۸۰دلار و ۶۵سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که بالاترین سطح آن در هفت سال اخیر بود.

جیمز ویستلر، مدیر SSY مستقر در سنگاپور اذعان داشت: “نفت خام در سطح گسترده‌تری در بخش انرژی افزایش می‌یابد. قیمت بالای گاز و زغال‌سنگ، چشم‌انداز روی آوردن بیشتر به نفت برای تولید برق را افزایش داده است.”

بر اساس برآورد تحلیلگران، استفاده از نفت به جای گاز برای تولید برق، ممکن است تقاضای جهانی برای طلای سیاه را بین ۲۵۰هزار تا ۷۵۰هزار بشکه در روز افزایش دهد.

قیمت برق در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود انرژی در آسیا، اروپا و ایالات متحده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در چین، که مناطق صنعتی عمده که با درگیر کمبود برق هستند، دولت روز سه‌شنبه اعلام کرد که بازار توان حرارتی کشور را به طور کامل آزاد می‌کند.

از طرفی، معاملات آتی زغال‌سنگ حرارتی نیز مجددا در حال افزایش بود و قیمت‌ها در چین بیش از ۱۰درصد افزایش یافت.

از این رو، قیمت بالای انرژی نیز بر فشارهای تورمی در اقتصادهای در حال بهبود می‌افزاید. بر اساس داده‌های روز سه‌شنبه، تورم عمده‌فروشی ژاپن در ماه سپتامبر به بالاترین سطح خود در ۱۳سال اخیر رسید.

کریگ ارلم، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اظهار کرد: “هنوز روند حرکتی قابل توجهی پشت رالی نفت وجود دارد و اصول اساسی بسیار مطلوب است. آیا سه رقمی شدن مجدد نفت در اواخر سال جاری تعجب‌آور خواهد بود؟ احتمالا خیر.”

قطر، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان، روز دوشنبه به مشتریان خود گفت که قادر به کمک به کاهش جهش قیمت انرژی و عرضه سوخت بیشتر به بازار نیست.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار