بررسی آمار صادرات و واردات کشور / تراز منفی ارزی با واردات بی رویه

بررسی آمار صادرات و واردات کشور در سال قبل با توجه به آمارهای گمرک نشان دهنده تراز منفی ارزی با واردات قابل بحث است.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بررسی آمار صادرات و واردات کشور در سال قبل با توجه به آمارهای گمرک نشان دهنده تراز منفی ارزی با واردات قابل بحث است. اگرچه به لحاظ ریالی در بخش صادرات طی یازده ماهه سال گذشته برتری قابل توجهی دیده می شود اما در حوزه ارزی ۳۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار از کشور بابت واردات خارج شده و در ازای صادرات ۳۱ میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار وارد کشور شده که تراز منفی برای کشور به حساب خواهد آمد.

 

بررسی آمار صادرات و واردات کشور

 

 

از طرف دیگر نگاهی به موارد وارد شده به کشور که هزینه ارزی برای کشور به همراه داشت نشان می دهد که در بسیاری از موارد می شد به سمت واردات نرفت و در داخل برای تولید آن اقدام کرد. مواد اولیه و محصولات کشاورزی در بخش صادرات بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند و در بخش واردات نیز تجار کشور نتوانستند کارنامه موفقی را ثبت کنند.

واردات کالاهای بی مورد که و صادرات کالاهای قابل توجه مانند مواد اولیه از جمله مواردیست که باید به آن به شدت دقت نظر داشت. بیشترین مسئله و حاشیه به واردات گندم مربوط می شود که در آن شاهد هستیم نرخ خرید گندم از کشورهای دیگر با خرید تضمینی آن در کشور فاصله دارد و کفه ترازو به نفع گندم وارداتی سنگینی می کند.

موضوعی که باید در خصوص صادرات مواد اولیه به آن اشاره کرد این است که بخشی از تورم موجود در بخش تولید به کمبود مواد اولیه و گرانی این بخش در بازار مربوط می شود اما در عین حال مشاهده می کنیم که در اقدام غیرکارشناسانه این مسئله صورت می پذیرد.

مسئله بعدی نظارت بر پرداخت ارزهای دولتی برای این دوبخش را در بر می گیرد. به عنوان مثال بخشی از پرداختی های این بخش که می توانست در اختیار دارو و ملزومات پزشکی باشد صرف واردات کالاهایی شد که اساساٌ برای صنعت تولید کشور بسیار خطرناک هستند به عنوان مثال نگاهی به واردات حوزه نساجی نشان می دهد که در حالیکه این صنعت به واسطه این مسئله نفسهای آخر را در کشور می کشد اما بدون در نظر گرفتن این مسئله حجم بالایی از ارز دولتی برای واردات در این حوزه صرف شده.

کشورهای چین با ۸ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار ، امارات با ۸ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار و ترکیه با ۳ میلیارد و ۸۳۷ میلیارد ریال بیشترین حجم واردات به کشور را داشتند و البته کشورهای چین با ۸ میلیارد و ۹۸ میلیون دلار ، عراق با ۶ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار و امارات با ۴ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار مهم ترین مقصد کالاهای صادراتی ما در ۱۱ ماهه سال قبل بودند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط