بررسی اهمیت صدور اوراق گام در بانک صادرات / طرح مورد نیاز شبکه بانکی با جلوداری بانک صادرات

بانک صادرات در نه ماهه سال جاری اقدام به صدور بیش از ۶۶ هزار میلیارد اوراق گام کرده که این موضوع با توجه به وضعیت نقدینگی بسیاری از شرکتهای تولیدی متوسط و در حال رشد یک اقدام سازنده در راستای حمایت از تولید قابل ارزیابیست.  به گزارش اختصا...

بانک صادرات در نه ماهه سال جاری اقدام به صدور بیش از ۶۶ هزار میلیارد اوراق گام کرده که این موضوع با توجه به وضعیت نقدینگی بسیاری از شرکتهای تولیدی متوسط و در حال رشد یک اقدام سازنده در راستای حمایت از تولید قابل ارزیابیست. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، بانک صادرات جدا از همه تسهیلاتی که به بخش خصوصی در نه ماهه سال جاری ارائه کرده در اقدامی قابل توجه جهت حمایت از بخش تولید از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری بیش از ۶۶ هزار میلیارد ریال اوراق گام صادر کرده که با توجه به ویژگیهای این اوراق می تواند تبدیل به یک مشی سازنده در شبکه بانکی کشور باشد. گفتنی است بانک صادرات در سال ۹۸ اولین بانک کشور بود که در قالب طرح طراوت اقدام به صدور این اوراق کرد.

مزیتهای اوراق گام نسبت به تسهیلات

 

اوراق گواهی اعتبار مولد ( گام ) طرح قابل توجه شبکه بانکی برای  مدیریت منابع مالیست و این امکان را فراهم می آورد که مطالبات غیرجاری بانکها در تعامل با بنگاهها کاهش پیدا کند و در عین حال زمینه نظارت مستمری بر نحوه هزینه کرد این اوراق فراهم است. از برتریهای اوراق گام در مقایسه با تسهیلات می توان به شفافیت آن اشاره کرد. به عبارت دیگر با توجه به اینکه تولیدکننده و تأمین کننده هر دو باید جهت اعتبار سنجی در بانک حضور پیدا کنند و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند و صحت سنجی این مدارک توسط نهادهای ناظر بانک صورت می گیرد که همین مسئله موجب می شود تا اولاً اطمینان استفاده از این اوراق در زمینه مورد تقاضا در بالاترین سطح باشد و دوماً استفاده از این اوراق جز در زمینه مورد تقاضا امکان پذیر نیست که وجه تمایز اساسی این اوراق با تسهیلات است.

تعریف اوراق گام

اوراق گام یک ابزار کارآمد در خصوص تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی است که قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه را دارد. تولیدکنندگان این اوراق را بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه از بانک درخواست می‌کنند. بانک نیز به‌عنوان یک واسط، این اوراق را منتشر و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. این اوراق دارای تاریخ سررسید هستند که دارنده اوراق می‌تواند تا زمان سررسید آن را نزد خود نگهداری کرده یا برای خرید مواد اولیه آن را به جای پول به فروشنده مواد اولیه تحویل دهد. سررسید این اوراق به صورت یک ساله بوده و وظیفه پرداخت مبلغ اسمی در سررسید این اوراق به عهده بانک است. رفع موانع پولی رونق تولید و هدایت منابع مالی مولد به تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار از اهداف انتشار اوراق‌گام است.

این طرح مناسب گروه‌های تولیدی است که در تامین مواد اولیه خود دچار کمبود نقدینگی هستند.

مراحل دریافت اوراق گام

۱. اعتبار سنجی متعهد

به عنوان مثال یک شرکت خودروسازی (شرکت متعهد) که قصد دریافت اوراق گام را دارد، ابتدا باید درخواست خود را به بانک ارسال کرده و بانک در این مرحله نسبت به اعتبار سنجی شرکت درخواست دهنده اقدام می‌کند و میزان سقف اوراق‌گام قابل دریافت شرکت را مشخص می‌نماید.

۲. معرفی فروشنده (متقاضی) به بانک عامل

در این مرحله شرکت خودروسازی باید فروشنده محصول مورد نیاز خود (مواد اولیه) را به بانک معرفی کند. به عنوان مثال اگر این شرکت خودروسازی قصد خرید قطعات را داشته باشد و برای تامین مالی خود نیازمند اوراق‌گام باشد، در این مرحله باید شرکت تامین کننده مواد اولیه (فروشنده قطعات) را به بانک معرفی می‌کند.

۳. درخواست صدور اوراق گام توسط متقاضی (تامین کننده مواد اولیه)

در این مرحله شرکت متقاضی (تامین کننده مواد اولیه) در ازای اسناد دریافتی که از شرکت متعهد (خودرو ساز) داشته و آن‌ها را به بانک تحویل خواهد داد، درخواست صدور اوراق گام و واگذاری به بنگاه متقاضی را انجام خواهد داد.

۴. صدور اوراق گام

در این مرحله بانک بر اساس اعتبار سنجی انجام شده، نسبت به صدور اوراق‌گام به نام بانک می‌کند.

صدور بیش از ۶۶ هزار میلیارد ریال اوراق گام در بانک صادرات

 

بانک صادرات به همین منظور و با هدف تسهیل شرایط تولید برای واحدهای فعال در ۹ ماهه سال جاری اقدام به صدور بیش از ۶۶ هزار میلیارد ریال اوراق گام کرده که این مسئله از جهاتی که گفته شد قابل اهمیت است. صدور ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اوراق گام در بانک صادرات با هدف تقویت بخش تولید و با حداکثر شفافیت می تواند ساز و کار مرسوم بنگاه های تولیدی، واحدهای تأمین کننده و بانک باشد که نیاز جدی شبکه بانکی است.

گفتنی است سقف اوراق قابل انتشار طبق مجوز بانک مرکزی ۴۰۰ هزار میلیارد ریال می باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار