بررسی تولید فولاد ضد زنگ فولاد مبارکه اصفهان در چشم انداز تولید و تکمیل زنجیره محصولات

تولید فولاد ضد زنگ فولاد مبارکه اصفهان از جهات قابل توجهی حائز اهمیت است. شرکتهای تولید کننده فولاد ضد زنگ در دنیا که کیفیت مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی را برآورده کنند از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی رود. شرکتهای تولید کننده فولاد ...

تولید فولاد ضد زنگ فولاد مبارکه اصفهان از جهات قابل توجهی حائز اهمیت است. شرکتهای تولید کننده فولاد ضد زنگ در دنیا که کیفیت مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی را برآورده کنند از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمی رود. شرکتهای تولید کننده فولاد ضد زنگ در آسیا حتی به مراتب آمار ضعیف تری دارند و نکته قابل توجه اینجاست که در غرب آسیا هرگز این محصول تولید نشده و کشورهای این ناحیه عمدتاً وارد کننده هستند.

به گزارش اختصاصی رصد روز،  از سالها قبل موضوع عدم تمرکز و سرمایه گذاری در خصوص فولاد ضد زنگ محل بحث فعالان فولادسازی بود. این مسئله با توجه به اینکه ساخت این نوع فولاد در آسیا در اختیار چهار کشور ژاپن، چین، هند و کره جنوبی قرار دارد و در غرب آسیا هنوز کشوری موفق به تولید این محصول نشده از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

بررسی ها نشان میدهد که از سال ۲۰۱۷ برخی از شرکتهای تولید کننده این محصول با توجه به نیاز مبرم بازار اقدام به افزایش سرمایه گذاری در این محصول نموده اند. گزارش مؤسسه MEPS ایتالیا به خوبی مؤید آن است که که در سال جاری میلادی برای تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ نتایج خوبی رقم خواهد خورد این گزارش سال ۲۰۲۲ را برای بخش فولاد ضد زنگ صعودی ارزیابی کرده است.

سایر نتایج حاکی از آن است که تا قبل از تولید فولاد ضد زنگ توسط فولاد مبارکه عمده این محصول از هند وارد کشور می شد که جدا از هزینه های ارزی ضرورت دسترسی آسان به این نوع فولاد در صنایع را با چالش روبرو می کرد و مدیران شرکتهای فولادسازی کشور این مسئله را پاشنه آشیل صنعت فولادسازی کشور ارزیابی می کردند.

تنوع پذیری نوع مصرف فولاد ضد زنگ در صنایع لوله سازی، نفت، پتروشیمی، محصولات لوازم خانگی و خودروسازی ایجاد زمینه تولید خودکفای آن را ضروری می نمود اما در عین حال در سه سال اخیر به واسطه شیوع سویه های مختلف کرونا در جهان میزان عرضه و تقاضای این محصول استرانژیک را با محدودیت مواجه کرد.

تکمیل زنجیره های پایین دست با ارزش افزوده بالاتر که در برنامه های چهارم تا ششم توسعه پیش بینی شده ضرورت دستیابی به دانش فنی تولید فولاد ضد زنگ در کشور را بیش از گذشته با اهمیت نشان می دهد. اگرچه تا پیش از تولید این محصول توسط فولاد مبارکه اصفهان، تولید آن به صورت مقاطع در کشور صورت می پذیرفت اما تفاوت عمده فولاد مبارکه اصفهان در تولید فولاد ضد زنگ به روش ریخته گری است که امکان تولید ورق ورق این محصولات را امکان پذیر می نماید.

یکی از نکات با اهمیت در این مسئله توجه به سطح تعاملات و اقتصادی با کشورهایی مانند چین است که در سال گذشته حدود ۳۷ درصد تولید محصولات فولاد ضد زنگ خود را افزایش داد و تقاضا برای این محصول تا ۴۷ درصد در چین افزایش یافت.

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند تکمیل زنجیره دانش فنی است که با وجود دارا بودن معادن غنی  مواد اولیه اعم از کرومیت، نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و زغال‌سنگ در کشور رسیدن به این مهم را تسهیل می کند و تولید جدید فولاد مبارکه اصفهان در راستای تحقق منافع اقتصادی کشور قابل ارزیابی است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار