ضرورت پیاده سازی الگوی فولاد مبارکه اصفهان در افزایش تولید ناخالص داخلی

نگاهی به آمارهای فولاد مبارکه  اصفهان در این زمینه نشان میدهد که این واحد تولیدی به تنهایی سهم ۱.۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی را برای خود می بیند و در بخش صنعت نیز فولاد مبارکه سبد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. به گزارش ا...

نگاهی به آمارهای فولاد مبارکه  اصفهان در این زمینه نشان میدهد که این واحد تولیدی به تنهایی سهم ۱.۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی را برای خود می بیند و در بخش صنعت نیز فولاد مبارکه سبد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، تولید ناخالص داخلی با توجه به شرایط حاکم بر منطقه و اقتصاد خاورمیانه و همچنین تأثیر رویدادهای میان اوکراین و روسیه از بیشترین اهمیت خود در تاریخ اقتصاد کشور برخوردارست. پیش بینی ها از رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ حکایت از رشد منفی آن نسبت به سال گذشته دارد که این مسئله در کشورمان نسبت به جریان حاکم بر اقتصاد دنیا تفاوت هایی دارد. جدا از تأثیر پاندمی کرونا بر اقتصاد جهان، کاهش تقاضای جهانی اقتصاد های بزرگ، اثرگذاری منفی حدف ارز ترجیحی بر صنایع غذایی و همینطور تأثیر قطع برق و گاز بر صنایع از جمله مواردی هستند که اقتصاد کشور را دستخوش تغییرات منفی کردند.

در سال ۱۴۰۰ رشد تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت ۴.۳ و بدون نفت ۳.۵ درصد بود که در این میان رشته فعالیتهای گروه صنایع و معادن ۶ و صنعت ۳.۱ درصد رشد داشتند. پیش بینی ها حاکی از آن است که بخش صنعت کشور که در حال حاضر سهم ۲۱.۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی ۹.۷ درصدی همراه باشد و بخش معادن نیز ۴.۶ درصد رشد را تجربه نماید.

نگاهی به آمارهای فولاد مبارکه  اصفهان در این زمینه نشان میدهد که این واحد تولیدی به تنهایی سهم ۱.۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی را برای خود می بیند و در بخش صنعت نیز فولاد مبارکه سبد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. فولاد مبارکه اصفهان که طبق آخرین آمارها با سهم ۲۰ درصدی بزرگترین تولید کننده وررقهای تخت فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست در شرایطی جایگاه خود را در تولید ناخالص داخلی تثبیت می کند که طی دوسال گذشته نوسانات شدید بازار ارز، افزایش بی سابقه مواد اولیه و قیمت گذاری دستوری بیشترین آسیب ها را متوجه قطب اول تولید فولاد خاورمیانه کرد.

این واحد تولیدی که با ارزش بازار حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال جایگاه اول را در بین گروه فلزات و جایگاه دوم را در کل بازار سرمایه در اختیار دارد با وجود مشکل تأمین انرژی در واحدهای صنعتی در تابستان امسال میزان تولید خود را در پایان نیمه نخست سال افزایش داد تا همچنان نقش پر رنگی در موضوع تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

اهمیت حضور فولاد مبارکه در بین معدود شرکتهای دارای سهم قابل توجه در تولید ناخالص داخلی از این جهت اهمیت دارد که در کشورمان این متغیر با کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی سنجیده می شود که دو پیام را به همراه دارد اول اینکه اهمیت افزایش تولید را در واحدهای مختلف نشان میدهد و دوم اینکه اهمیت محصول نهایی را یادآوری می کند.

مسئله تولید ناخالص داخلی میزان تغییر در متغیرهای اقتصادی بدون وابستکی به درآمدهای نفتی را نشان میدهد و تأکید می کند کدام بخشهای اقتصادی کشور در غیاب درآمدهای نفتی تاب آوری لازم در برابر زنجیره نوسانات داخلی و خارجی را دارد. به نظر می رسد با توجه به برآوردهای صورت گرفته در خصوص رشد منفی اقتصاد کشور که بسیاری آن را متأثر از تحریم و سایر موارد طرح شده می دانند بهترست پیش از آنکه در مسیر تحقق سیر نزولی اقتصاد باشیم باید ساز و کار فولاد مبارکه اصفهان بازخوانی شود.

اقتصاد کشور برای عبور از بحران فعلی نیازمند راه حلهای قطعی است وآزمون  و خطا در این شرایط تنها هزینه های سربار را به اقتصاد تحمیل می کند و با توجه به اینکه الگوهای پیاده سازی شده برخی واحدها مانند فولاد مبارکه اصفهان آنها را در عرصه رقابت و تولید و حضور قوی در بازارهای بین المللی ارتقاء داده ایجاد زمینه های تعاملی سایر سازمانها با این واحد تولیدی اجتناب ناپذیر به نظر می آید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار