بررسی گزینه های جانشینی همتی در بانک مرکزی

بررسی گزینه های جانشینی همتی در بانک مرکزی نشان می دهد که از بین سه گزینه موجود یعنی کیمجانی ، نهاوندیان و حمید پورمحمدی محتما ترین گزینه خود کیمیجانی است زیرا سایر افراد بعید خواهد بود که در این فاصله زمانی چنین مسئولیتی را قبول کنند. 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، اگرچه اکبر کیمیجانی امروز در نشست ستاد هماهنگی‌های اقتصادی به جای عبدالناصر همتی حضور پیدا کرد ما این مسئله به معنی انتخاب او به عنوان ریاست کل بانک مرکزی نیست. هرچند که انتخاب کیمیجانی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی کم هزینه ترین و کم ریسک ترین انتخاب فعلی برای دولت است اما نهاوندیان هم در فهرست نامزدهای این سمت قرار دارد. بررسی گزینه های جانشینی همتی در بانک مرکزی نشان می دهد که از بین سه گزینه موجود یعنی کیمجانی ، نهاوندیان و حمید پورمحمدی محتمل ترین گزینه خود کیمیجانی است زیرا سایر افراد بعید خواهد بود که در این فاصله زمانی چنین مسئولیتی را قبول کنند.

 

بررسی گزینه های جانشینی همتی در بانک مرکزی

 

محمد نهاوندیان 

 

نهاوندیان سابقه ۶ سال حضور در اتاق بازرگانی ایران را در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۲ در کارنامه دارد. او در دولت یازدهم رئیس دفتر روحانی بود که البته گفته می شد که بسیاری از گراهای اقتصادی دولت را او به رئیس جمهور می داد.

دولت دوازدهم حضور او را پر رنگ تر کرد زیرا واعظی  مرد سایه ای دولت به جای او رئیس دفتر روحانی شد و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور شد. حضور نهاوندیان در عرصه سیاست را باید در ۴ دهه قبل جستجو کرد جایی که او در سال ۵۹ به عنوان مشاور وزیر بازرگانی شروع به فعالیت کرد. نهاوندیان در دانشگاه جرج واشینگتن موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته اقتصاد شد. در کارنامه او معاونت دبیر شورای عالی امنیت نیز دیده می شود.

 

اکبر کیمیجانی

 

اکبر کیمیجانی دکترای اقتصاد از دانشگاه ویسکانسین دارد. کیمیجانی در سالهای ۷۴ تا ۷۶ عضو هیئت ممیزه دانشگاه تهران بود او در همین فاصله زمانی در شورای بررسیهای اقتصادی ریاست جمهوری در دوره مرحوم هاشمی رقسنجانی حضور داشت. البته پیشتر نیز باید حضور کیمیجانی را در حد فاصل سالهای ۶۹ تا ۷۶ به عنوان مشاور اقتصادی معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دید سمتی که بیشتر فرمایشی به نظر می رسید. سال ۷۷ پای کیمیجانی به بانک مرکزی باز شد و بر صندلی معاون اقتصادی بانک مرکزی تکیه کرد مسئولیتی که ۹ سال طول کشید. او در ۸۶ معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد شد. از ۸۶ تا ۹۱ خیلی حضور پررنگی در حوزه های مدیریتی و معاونت ها در سابقه او دیده نمی شود تا اینکه سال ۹۱ تا شهریور ۹۲ به عضویت هیئت مدیره بانک خاورمیانه درآمد.

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران ، عضویت در شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده اقتصاد ، سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از دیگر سوابق اکبر کیمیجانی است.

 

بررسی گزینه های جانشینی همتی

 

حمید پورمحمدی 

 

متولد ۲۰ شهریور ۱۳۴۶ در اردل می باشد. وی قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوره ریاست محمود بهمنی، مشاور عالی رئیس بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهری، معاون بانکی وزیر اقتصاد و دارایی از سال ۱۳۸۳ در دوره سید صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی بوده‌است. او در واکنش به اولین خبرها نسبت به انتصاب او به عنوان رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد که به دلیل مسئله بودجه قادر نیست که این مسئولیت را بپذیرد.

 

مطالب مرتبط