بیانیه مشترک وزرای امور خارجه عضو برجام/تاکید وزرای خارجه ۱+۵ بر بازگشت آمریکا به برجام

وزرای امور خارجه عضو برجام بعد از نشست امروز بیانیه‌ای منتشر کردند.

به گزارش رصد روز، به نقل از پایگاه اتحادیه اروپا، نشست غیر رسمی اعضای برجام با صدور بیانیه‌ای پایان یافت. در این بیانیه می‌خوانیم:

۱. نشست وزرای خارجه اعضای برنامه جامع اقدام مشترک در روز٢١ دسامبر ٢٠٢٠ به صورت مجازی برگزار شد. ریاست این نشست بر عهده جوزپ بوررل بود.

٢. اعضای برجام با  تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­‌هایشان را بیان  کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­‌ها و لزوم پرداختن به عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات برای  رفع تحریمرا مورد بحث و بررسی قرار دادند.

٣. افراد  بر اهمیت نقش آژانس به عنوان تنها سازمان بین­‌المللی مستقل و بی­طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد مامور است  تا بر اجرای تعهدات عدم­ اشاعه هسته­‌ای در برجام نظارت کند  و آنها را بررسی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری همراه با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

۴. وزرای خارجه تاکید کردند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١  شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان یک عامل مهم در نظام عدم­ اشاعه هسته­‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه گرایانه  است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. وزیران تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق بیان کردند.

۵. کشورها اعلام کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­‌ها ادامه دهند. وزرا به بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام پرداختند و خود را آماده بازگشت آمریکا دانستند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایلنا

مطالب مرتبط