تأثیر قرارداد ایران و چین بر قیمت دلار / اثرگذاری روانی نه قیمتی

یکی دیگر از دلائلی که تأثیر قرارداد ایران و چین بر قیمت دلار را کمرنگ می کند به موضوع نوع پرداخت طرف مقابل باز می گردد. در یکی از مفاد این قرارداد پول حاصل از فروش نفت توسط چینی ها به صورت کالا و در قالب یوآن به ایران پرداخت خواهد شد

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بعد از امضاء شدن قرارداد ایران و چین بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر اتفاقات کاهشی در بازار ارز هستنذ. به گفته آنها سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلار پکن در تهران و افزایش واردات نفت توسط چین از جمله دلائلی هستند که می تواند بر قیمت دلار تأثیرگذار باشد.  واقعیت این است که علیرغم اینکه این توافق توافق خوب و محکمی بعد از سالها به نظر می آید اما مسائلی را در خود دارد که بازگو کردن آن می توان این نتیجه را حاصل کند که تأثیر قرارداد ایران و چین بر قیمت دلار اصلا تغییر محسوسی را ایجاد نمی کند.

دسترسی محدود ایران به منابع ارزی به واسطه باقی ماندن تحریم ها و عدم کارآیی سوئیفت های بانکی همچنان نرخ دلار را در کشور در حالت نسبی ثابت باقی نگه خواهد داشت. به عبارت دیگر این قرارداد زمانی می تواند بر بازار ارز تأثیرگذار باشد که سوئیفت های بانکی به درستی کارکند و برخی تحریم ها کنار گذاشته شود در غیر اینصورت نباید منتظر معجزه در بازار ارز بود.

تأثیر بلند مدت این قرارداد بر قیمت دلار بر کسی پوشیده نیست اما حتی در این شرایط هم آن اتفاقی که همه به دنبال آن هستند رخ نخواهد داد زیرا چند ضلعی محدودیت های ارزی ، FATF ، نوسان قیمت نفت و ابهام در پرداخت های ارزی توسط چین در این قرارداد همگی باعث خواهد شد که در خوشبینانه ترین حالت فعلا منتظر اثرگذاری روانی این قرارداد بر بازار باشیم و عملاً کاهشی که مدتها منتظر آن بودیم رخ نخواهد داد.

بنا به برخی گزارشها یکی دیگر از دلائلی که تأثیر قرارداد ایران و چین بر قیمت دلار را کمرنگ می کند به موضوع نوع پرداخت طرف مقابل باز می گردد. در یکی از مفاد این قرارداد پول حاصل از فروش نفت توسط چینی ها به صورت کالا و در قالب یوآن به ایران پرداخت خواهد شد پس عملا خبری از پرداخت دلاری و یورویی نیست بنابراین باید برای کاهش قیمت ارز در این شرایط سیاستهای انبساطی بانک مرکزی سرعت بیشتری داشته باشد.

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار