تحویل ۲۰ هزار واحد مسکونی تا پایان امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۵۰ درصد از خانه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در شهرهای جدید تا پایان سال خبر داده است. اما با توجه به مشکلات موجود در اقتصاد کشور و وضعیت بحرانی بازار مسکن، این وعده تا چه اندازه عملی به نظر می‌رسد؟ به گزارش رص...

معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۵۰ درصد از خانه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در شهرهای جدید تا پایان سال خبر داده است. اما با توجه به مشکلات موجود در اقتصاد کشور و وضعیت بحرانی بازار مسکن، این وعده تا چه اندازه عملی به نظر می‌رسد؟

به گزارش رصد روز،حدود ۱۵ سال پیش بود که شروع پروژه ساخت خانه‌های مسکن‌ مهر در دولت احمدی‌نژاد کلید خورد. تعدادی از مستاجران نیز مدتی بعد واحدهای خود را تحویل گرفتند و خانه‌دار شدند.

اما بعد گذشت بیش از یک دهه تعدادی از واحدها نیمه‌ساز رها شده‌اند و متقاضیان هنوز چشم‌انتظار واحدهایی هستند که هزینه آن را پرداخت کرده‌اند. عده‌ای از آنها طی این مدت از خانه‌دار شدن قطع امید کردند و به طور کلی انصراف دادند.

پیش از این نیز معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد واحدهای مسکن مهر تحویل نشده را ۳۳ هزار واحد اعلام کرده بود.

در این بین معاون وزیر راه و شهرسازی امروز از تحویل ۵۰ درصد از خانه‌های نیمه تمام مسکن مهر خبر داده و گفته است: تا پایان سال ۲۰ هزار مسکن مهر تحویل متقاضیان می‌شود.

اما وعده تحویل این تعداد واحد در حالی که کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی مانده، عملی است؟

مشکلات ساخت خانه‌های مسکن‌ مهر

خانه‌های مسکن‌ مهر قرار بود راهی باشد تا تعداد زیادی از مستاجران که آرزوی خانه‌دار شدن داشتند با مبلغ پایینی صاحب خانه شوند. اما حالا با گذشت بیش از یک دهه از آغاز ساخت مسکن مهر و افزایش افسارگسیخته تورم مشخص نیست که هنوز چند درصد از متقاضیان قادر به پرداخت هزینه‌های واحدها هستند.

از سوی دیگر همین حالا نیز دولت بدهی بالایی به پیمانکاران دارد و با توجه به کمبود شدید بودجه در سال جاری به نظر نمی‌رسد توانایی پرداخت این بدهی‌ها وجود داشته باشد. البته این کسری بودجه، خود مانع دیگری برای تامین هزینه‌های این پروژه است.

همان‌طور که اشاره شد تنها کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری باقی مانده و حتی اگر دولت قادر باشد در این مدت واحدها را با وجود مشکلات ذکر شده به متقاضیان تحویل دهد به نظر می‌آید کیفیت لازم را دارا نخواهد بود.

همچنین با در نظر گرفتن اینکه بعضی آپارتمان‌ها در مناطق مناسبی بنا نشده‌اند، برخی از این واحدها هیچ متقاضی برای تحویل ندارد.

بر این اساس به نظر می‌آید وعده‌های دولت در جهت ساخت مسکن چه در قالب مسکن ملی و چه در قالب اتمام پروژه مسکن مهر تا حد زیادی عملی نباشد!

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار