ترمز قیمت دلار کشیده شد؟

نرخ دلار در سومین روز هفته به قیمت ۳۲ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. نوسان اندک این روزهای بازار ارز از منظر کارشناسان معنی خاصی ندارد و گویا روند طبیعی بازار است به گزارش رصد روز،قیمت دلار دیروز ۱۸ مهرماه همچنان در کانال ۳۲ هزار تومان و در محدود...

نرخ دلار در سومین روز هفته به قیمت ۳۲ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. نوسان اندک این روزهای بازار ارز از منظر کارشناسان معنی خاصی ندارد و گویا روند طبیعی بازار است

به گزارش رصد روز،قیمت دلار دیروز ۱۸ مهرماه همچنان در کانال ۳۲ هزار تومان و در محدوده قیمتی ۳۲ هزار و ۲۰۰ تا ۵۰۰ در نوسان است. این در حالی است که فعالان بازار معتقدند نوسانات فعلی بازار دلار چندان قابل اعتنا نیست و معنی خاصی نمی‌توان از آن استخراج کرد.

یک هفته از عبور دلار از قله ۳۳ هزار تومان گذشته و نقش بازارساز ، التهابات اجتماعی و خبرهای ضد و نقیض از برجام بازار ارز را در فضایی مه‌آلود و غیرقابل پیش‌بینی جلو می‌برد.

میثم رادپور، کارشناس مسائل مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: تورم موضوعی است تعیین‌کننده و مهم که بدون شک بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جهت کلی بازار را مشخص ‌می‌کند. اخیرا در کشور به رکوردهای بی‌سابقه‌ای از تورم رسیده‌ایم و به طور متوالی تورم‌های بالای ۴۰ و ۵۰ درصد را تجربه‌ می‌کنیم. 

او می‌افزاید: ‌بازار ارز نجابت به خرج داده و تا حدودی عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسارگسیخته‌ای را شاهد هستیم اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.

او در پاسخ به این‌که آیا ارزپاشی بازارساز دلیل کنترل قیمت دلار در مقابل تورم نیست؟ می‌گوید: زمانی ما درآمد نفتی داشتیم، ارز هزار تومان بود اما در حال‌حاضر حقوق و درآمد دریافتی را اگر به دلار حساب کنیم زیر خط مطلق فقر جهانی است. شاید نرخ دلار در آن زمان قابلیت کنترل داشت اما الان مدت‌هاست از آن دوران گذشته و عواملی مثل کاهش فروش نفت ، تحریم‌ها،‌ بزرگ شدن بی‌دلیل بدنه دولت و ناکارآمدی آن توانی برای کنترل بازار نمی‌گذارد.

منابع کشور مستهلک شده

راد‌پور گفت: تمام عوامل تکنیکی و فنی در کنار عامل تورم رنگ می‌بازد .بنابراین انتظار داریم کمابیش مطابق با تورم قیمت‌ دلار جابه‌جا شود. منابع این کشور به شدت مستهلک شده و حتی اگر درآمد نفت هم کاهش پیدا نمی‌کرد ما در این روند فعلی می‌افتادیم

او ادامه می‌دهد: عامل تحریم‌ها به اتفاقات امروز در بازار‌های مالی سرعت داد. در کشور دوره ۱۰ ساله‌ای داشتیم که قیمت ارز ثابت مانده بود و می‌توانیم بگوییم در آن زمان امکان ثبات دستوری و کنترل بازار ارز وجود داشت زیرا صادرات، تولید، واردات و فروش نفت داشتیم.

رادپور می‌گوید: تا قبل از سال ۹۰ امکان جابه‌جایی پول از حساب شخصی بدون واسطه به همه جای دنیا را داشتیم اما آیا الان این امکان برای بانک مرکزی وجود دارد؟ در دهه اخیر بانک مرکزی تقریبا تمام کنترلش را روی بازار ارز از بابت این‌که بتواند چیزی عرضه کند و یا چیزی را از بازار جمع کند به طور کامل از دست داده است.

قیمت دلار هرات امروز به کانال ۳۱ هزار تومان وارد شد. اگرچه مدت زیادی در این کانال نماند. انتظار می‌رفت که قیمت دلار تهران هم کاهشی باشد اما روند بازار معکوس شد و دلار کمی به سمت بالا حرکت کرد.

برخی معامله‌گران معتقدند بازار ارز کشش قیمت‌های پایین‌تر را ندارد و در شرایط موجود هرچه عرضه دلار توسط بازار‌ساز انجام شود، به دلیل مبهم بودن شرایط برجام بازهم قیمت‌ها صعودی خواهد بود و برخی دیگر عقیده‌ دارند سیاستگذار با قدرت بیشتری تزریق انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت به کانال پایین‌تر نیز ریزش کند در نتیجه در حال حاضر وقت خرید نیست.

باید دید در روزهای آتی با وجود اخبار نامساعد سیاسی مبنی بر تحریم های جدید آمریکا و اروپا در بخش سوخت، هواپیما و قطعات که از سوی رییس سازمان هواپیمایی کشور مطرح شد بازار ارز چه تاثیری خواهد پذیرفت.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار