ترکیه در تنگنای انرژی / افزایش ۲۵ تا ۱۰۰ در صدی گاز و برق در کشور اردوغان

به گزارش رصد روز ، همزمان شرکت توزیع گاز ترکیه، بوتاش، روز شنبه ۱۱ دی‌ماه قیمت گاز برای مصارف خانگی و تجاری را به ترتیب ۲۵ درصد و ۵۰ درصد افزایش داد. این شرکت اعلام کرد که قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌های برق را نیز ۱۵ درصد افزایش داده است....

به گزارش رصد روز ، همزمان شرکت توزیع گاز ترکیه، بوتاش، روز شنبه ۱۱ دی‌ماه قیمت گاز برای مصارف خانگی و تجاری را به ترتیب ۲۵ درصد و ۵۰ درصد افزایش داد.

این شرکت اعلام کرد که قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌های برق را نیز ۱۵ درصد افزایش داده است.

حدود یک پنجم برق ترکیه از نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که با گاز کار می‌کنند و این کشور تقریبا کل گاز مصرفی کشور را از خارج تامین می‌کند.

طی یک سال گذشته لیر ترکیه نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده و از طرفی قیمت‌های جهانی گاز نیز به شدت افزایش یافته است.

قیمت‌های گاز در اروپا طی یک ماه گذشته به بالای دو هزار دلار برای هر هزار متر مکعب نیز رسیده، اما ترکیه به خاطر قراردادهای بلندمدت، گاز خود را به کمتر از یک پنجم این قیمت از روسیه، آذربایجان و ایران تامین می‌کند که باز هم بسیار بالاتر از قیمت گاز وارداتی این کشور در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۱ است. این کشور همچنین گاز مایع از آمریکا، قطر، الجزایر، مصر و برخی دیگر از کشورها وارد می‌کند.

آمارهای اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در ۱۰ ماه ابتدایی امسال بیش از ۷.۷ میلیارد متر مکعب گاز از ایران خریداری کرده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از دو برابر شده است. ترکیه واردات گاز از روسیه را نیز تقریبا دو برابر کرده است.

افت ارزش لیر به تورم ۳۰ درصدی در کشور طی ماه دسامبر سال گذشته دامن زده است و انتظار می‌رود افزایش چشمگیر قیمت حامل‌های انرژی در سال ۲۰۲۲، به افزایش بیشتر تورم در کشور دامن بزند.

نرخ دلار حدود دو هفته پیش به بالای ۱۷ لیر نیز افزایش یافت، اما دوباره روند کاهشی گرفته و به حدود ۱۳ دلار کاهش یافت. با این‌حال، باز هم نرخ دلار در ترکیه نسبت به ابتدای سال گذشته میلادی تقریبا دو برابر شده است.

منبع: خط بازار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار