تعرفه آبونمان یا تعرفه بانک شهر / بازی برد برد بانک شهر با برداشت از حساب مشتریان

بانک شهر در اقدامی عجیب مبلغ 30 هزار تومان از حساب مشتریان بابت تعرفه آبونمان یکساله برداشت کرد که از هر طرفی این مسئله زیر سؤال است می تواند مبلغ قابل توجهی را برای این بانک ذخیره نماید تا بلکه مرهمی بر زیان انباشته آن باشد

به گزارش  اختصاصی رصد روز ، برداشت ۳۰ هزار تومان از حساب مشتریان توسط بانک شهر با عنوان برداشت گروهی شائبه های مختلفی را در نظام بانکی کشور به وجود آورد. بانک شهر که در پایان ۹ ماهه سال ۹۹ با زیان انباشته ۲۱۹ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریالی روبروست هنوز هیچ توضیح مشخصی در این باره نداده. اما یکی از کارشناسان روابط عمومی بانک در در توضیحی کوتاه به خبرنگار رصد روز گفت که این مبلغ مربوط به یکسال تعرفه آبونمان است و سایر بانکها تعرفه ۶ ماهه را از مردم اخذ کرده اند.  این موضوع سبب شد تا کانالهای دیگری برای صحت و سقم این ماجرا جویا شویم؛

 

طبق بررسی های انجام شده آخرین نرخ مصوب و سقف آبونمان که مربوط به سال ۹۸ می باشد ۱۵ هزار تومان بود که تا اینجا برداشت ۳۰ هزار تومانی بانک شهر را زیر سؤال می برد. برخی مشتربان بانک در تماس با این پایگاه خبری زیان انباشته بانک را در برداشت روزهای اخیر بی ارتباط ندانستند.

 

موضوع دیگری که در این باره باید مطرح کرد این است که هزینه هر پیامک چقدر حساب شده که به عنوان مثال بانکی مانند بانک ملی برای تعرفه آبونمان خود ۶ هزار تومان از حساب مشتریان کسر می کند در حالیکه بانک شهر که نه وسعت بانک ملی را دارد و نه در تعداد مشتریان قابل مقایسه با آن است ۵ برابر آن را از حساب مشتریان کم می کند و این مسئله را بدون رضایت برخی مشتریان صورت می گیرد.

 

 

در ادامه در تماس با روابط عمومی بانک شهر مشخص شد که که بناست به مشتریان اعلام شود که می توانند با لغو سیستم ارسال پیامک مبلغ ۳۰ هزار تومان را به حساب خود عودت دهند اما این کار مدیران بانک شهر نیز عذر بدتر از گناه است و می باید اینکار قبل از کسر از حساب مشتریان صورت می گرفت و رضایت آنان در برداشت از حسابشان مبنا قرار می گرفت. با فرض قبول چنین حرکتی نیز باز سؤالی که یدون پاسخ باقی می ماند این است که تعرفه ۳۰ هزار تومانی آبونمان که هیچ توافق و دستورالعملی برای آن وجود ندارد چگونه توسط بانک شهر اجرا شد و چرا با گذشت ۴۸ ساعت از این موضوع هنوز جواب روشنی برای آن وجود ندارد.

 

آبونمان ۳۰ هزار تومانی که صد در صد از آخرین تعرفه مورد توافق گرانتر است با چه توجیهی از حساب مشتریان کسر می شود و آن تعداد از مشتریان بانک که به دلائلی مانند کم سوادی یا بی سوادی نمی توانند سرویس پیامکی خود را لغو کنند تکلیفشان چیست و چه چاره ای برای آن اندیشیده می شود؟

 

سؤال بعدی اینکه آیا آبونمان سالانه برای بانکهای مختلف کشور متفاوت است که بانک شهر در اقدامی عجیب چنین مبلغی را از حساب مشتریان کسر می کند؟

 

برای پاسخ به این سؤال با بانکهای پارسیان ، پاسارگاد ، ایران زمین ، تجارت ، ملت و سپه تماس گرفتیم که مشخص شد تعرفه آنها برای آبونمان سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بوده که با ۳۰ هزار تومان بانک شهر تفاوت فاحش دارد. بهتر است مدیران این بانک در اقدامی اخلاقی کل این مبلغ را به حساب مشتریان عودت دهند و در ادامه ضمن پرسش از مشتریان و کسب رضایت آنان اقدام به برداشت از حساب آنان وفق مقررات و آخرین مصوبات نمایند. در غیر این صورت باید گفت این مسئله می تواند بازی برد برد مدیران بانک شهر باشد که مبلغ قابل توجهی را برای آنان ذخیره می کند و می تواند مرهمی بر زیان انباشته قابل توجه بانک باشد.

 

مطالب مرتبط