تلاشهای نافرجام بیمه البرز برای سودسازی / توجیه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در املاک چیست؟ / شاخص سازی با رویکرد تورم / بیمه البرز در زمین چه کسانی بازی می کند؟

بررسی ها نشان میدهد که بیمه البرز که بخش قابل توجهی از سود انباشته خود را در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ از دست داده بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه املاک سرمایه گذاری کرده که خاصیت تورم زا بودن این نوع سرمایه گذاری ها که توسط شرکتها صورت می گ...

بررسی ها نشان میدهد که بیمه البرز که بخش قابل توجهی از سود انباشته خود را در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ از دست داده بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه املاک سرمایه گذاری کرده که خاصیت تورم زا بودن این نوع سرمایه گذاری ها که توسط شرکتها صورت می گیرد محل بحث و طرح سؤال است

به گزارش اختصاصی رصد روز، اخبار خروجی بیمه البرز این روزها با حاشیه هایی همراه است که برای فعالان بیمه  و رسانه  محل بحث و مناقشه می باشد. بیمه البرز در حالی شش ماهه سال جاری را به پایان رساند که بررسی ها حکایت از ذخیره خسارت معوق این شرکت بیمه ای  به ارزش بیش از ۱۷ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال دارد. ثبت سود انباشته ۶ هزار و ۵۱ میلیارد ریالی پورکیانی و یارانش درپایان شهریور ۱۴۰۱ یعنی کاهش ۵۷ درصدی سود انباشته بیمه البرز نسبت به پایان سال قبل و این در حالیست که چالشهای پیش روی این شرکت جهت ثبت افزایش سرمایه به تازگی پایان یافته و این سؤال را می توان مطرح کرد که علت این همه تأخیر در حل مسائل معوق این شرکت سهامی عام با هزاران سهامدار چه بود؟

تبلیغات گران، مسائل مربوط به برگزاری مجمع، روند انتخاب کاندیداهای هیئت مدیره، چالش حضور پورکیانی در بیمه البرز به سبب ماده ۱۷ همگی بخشی از حاشیه هاییست که منتقدان صنعت بیمه را نسبت به اتفاقات این شرکت حساس کرده و البته در این خصوص نباید از اهمال نهاد ناظر جهت ورود قاطع به مسائل بیمه البرز چشم پوشی کرد آن هم در شرایطی که جامعه در شرایط ویژه ای قرار دارد و انتظارات جهت برقراری عدالت در همه ارکان به بیشترین سطح خود در سالهای گذشته رسیده.

با این مقدمه که قطعاً باعث حیرت است به سراغ حاشیه جدید این شرکت می رویم. حاشیه جدیدی که با توجه به تبعات آن برای افراد جامعه سؤالات زیادی را می توان در پی آن مطرح نمود.

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیاردی در املاک با کدام رویکرد تبیینی؟

بررسی ها نشان میدهد که بیمه البرز در پایان سال قبل بیش از ۴ هزار و ۹۴۱ میلیارد ریال در بخش املاک سرمایه گذاری کرده که این میزان در پایان شش ماهه سال جاری به ۵ هزار و ۴۴ میلیارد ریال رسید. واکاوی جزئیات سرمایه گذاری کلان این شرکت در حوزه املاک نشان می دهد که این شرکت بیش از ۳ هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال برای سرمایه گذاری در زمین هزینه کرده و در توضیح این ماجرا بیان می کند‌؛

“سرمایه گذاری در زمین بابت افزایش ارزش می باشد که شامل خرید یک قطعه زمین ۱۰ هزار و ۱۹۷ متر مربع واقع در کیلومتر ۱۶ بزرگراه مخصوص کرج درتاریخ ۱۳ اسفند ۹۹ به بهای ۹۳۰ میلیارد ریال می باشد که تماماً پرداخت و تسویه شده است و مابقی مبلغ سرمایه گذاری در زمین ۲ هزار و ۲۵۶ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال بابت انتقال زمین مهرشهر کرج، آجودانیه، کیانپارس اهواز، زمین ارومیه و ابوریحان بیرونی تبریز است.”

بیمه البرز همچنین اقدام به احداث ساختمانهایی در رشت، شیراز، اهواز و هشت بهشت اصفهان کرده و نکته قابل توجه اینکه در همه این ساختمان ها شاهد عنوان تجاری اداری هستیم و این یعنی از ابتدای احداث این ساختمانها مسئله دستیابی به سود از طریق سرمایه گذاری در املاک با احداث واحدهای تجاری مدنظر مدیران بیمه البرز قرار داشته و این برداشت خوش بینانه خیلی زود از دست می رود چرا که  با بررسی های بیشتر به این نتیجه می رسیم که کل این پروژه ها نه فقط واحدهای تجاری آن در جهت سودسازی صورت گرفته و شاید بیمه البرز نیازی به واحدهای اداری در این شهرها نداشته باشد.

این شرکت در توضیح احداث ساختمان های مذکور همواره از عبارت پروژه سرمایه گذاری استفاده کرده که نیت مدیران آن را اظهر من الشمس می کند.

هرچند که سیاست های سرمایه گذاری در شرکتهای مختلف متفاوت است اما به گفته برخی کارشناسان خیز شرکتهای بیمه ای و بانکها به سمت املاک هرچند که برای آنان سودسازست اما برای مردم بار تورمی به همراه خواهد داشت که این یعنی هرچند برخی سرمایه گذاری ها برای عده ای معدود سودسازست اما نتایج آن عده زیادی را درگیر می کند. به عبارت دیگر وقتی موج تقاضا در خصوص یک محصول افزایش پیدا می کند ارزش ریالی آن نیز تغییرات مثبتی را به ثبت می رساند و همین موضوع منجر به شکل گیری تورم در آن محصول می شود و البته این موضوع در سال‌های اخیر در کشورمان بسیار ملموس است.

در این صورت باید از مدیران بیمه البرز پرسید که کدام عاقبت اندیشی در این سرمایه گذاری دیده شده و آیا بهتر نبود به جای سرمایه گذاری در موضوعی که همگی از حباب موجود در آن مطلع هستند بر مسئله دیگری متمرکزی می شدند و یا مانند برخی از شرکتهای بیمه ای بخش دیجیتال و یا سایر بخشهایی که نیاز به تقویت دارد را با این سرمایه قوی می کردند؟

شاید این سؤال هم مانند بسیاری از مسائل مطروحه در بیمه البرز پاسخی دریافت نکند اما همین قدر که مدیران آن درک کنند که چنین اقداماتی از چشم رسانه ها دور نمی ماند و در خصوص آن افشاگری خواهند کرد کافیست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط