تلاش برای ورود نقدینگی به بورس؟ / دولت چه طرحی در آستین دارد؟

بازار همیشه زمانی که رشد پرشتابی را تجربه می‌کند بعد از مدتی به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح می‌گردد، به همین دلیل شاخص بورس بعد از فراهم شدن امکان فروش سهام عدالت برای مدتی کوتاه روند نزولی  را در پیش گرفت.

به گزارش رصد روز ، «محمد پنجه‌شاهی» به ارزیابی روند کلی معاملات بورس در ۶ ماه نخست امسال پرداخت و افزود: در نیمه نخست امسال با دو دوره رشد پرشتاب در بازار همراه بودیم، این رشد در ادامه اتفاقاتی رخ داد که از سال ۹۸ آغاز شده بود.

وی ادامه داد: از سال ۹۸ گستره خرید توسط سهامداران افزایش یافت و سهامداران خرد و حقیقی بیشتری وارد این بازار شدند.

پنجه‌شاهی به کمک دولت برای ایجاد رشد غافلگیرکننده شاخص بورس اشاره کرد و افزود: دولت با تصور وجود نقدینگی‌های گسترده در کشور، به دنبال ورود آنها به عرصه تولید بود تا از این طریق تهدیدهای تورمی را تبدیل به فرصت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ دولت با این هدف وارد بورس شد و تلاش کرد تا اقدامی را برای ورود نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه انجام دهد که در این زمینه هم موفق عمل کرد.

وی با بیان اینکه هجوم نقدینگی به بورس باعث شد تا بورس رشد غافلگیرکننده‌ای را تجربه کند و این رشد تا اواسط تیر ماه ادامه داشته باشد، اظهار داشت: در نیمه نخست سال با اجرای آزادسازی سهام عدالت، عرضه شستا به بورس که یکی از اقدامات کمک‌کننده برای ورود سرمایه‌گذاران به بورس بود شاهد رشدهای پرشتابی بودیم که تاکنون شاخص بورس چنین رشدی را در بازار تجربه نکرده بود.

پنجه‌شاهی اظهار داشت: بازار همیشه زمانی که رشد پرشتابی را تجربه می‌کند بعد از مدتی به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح می‌گردد، به همین دلیل شاخص بورس بعد از فراهم شدن امکان فروش سهام عدالت برای مدتی کوتاه روند نزولی  را در پیش گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از طی شدن روند اصلاحی بازار از تیر و مرداد ماه دوباره شاخص بورس وارد مرحله جدیدی از رشد شد، افزود: در این زمان شاهد بودیم که در سر تا سر ایران حتی مردم مستقر در روستاها هم علاقمند به سرمایه‌گذاری در بورس شدند.

وی خاطرنشان کرد: این عامل باعث پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و رشد غافلگیرکننده شاخص بورس در تیر و مرداد ماه شد و با عبور ار کانال دو میلیون واحد به رکوردهایی بی‌سابقه دست پیدا کرد.

پنجه شاهی افزود: بعد از تجربه چنین رشدی، بازار در اواسط مرداد ماه وارد فاز درجا زدن شد اما از آن زمان به بعد به مرور روند منفی پرشتابی را در پیش گرفت که طبیعی به نظر می رسید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از سهام بدون دلیل منطقی و تحت تاثیر عوامل روانی با روند صعودی پرشتابی همراه شدند و قیمت آنها حباب داشت که با افت چشمگیر این حباب ترکید.

وی اظهار داشت: مهمترین عاملی که باعث افت اخیر شاخص بورس شد مصاحبه‌های ضد و نقیض و عملکرد مسوولان در زمینه عرضه صندوق ETF پالایشی بود که تاثیر بسیار منفی را در ذهن سهامداران برحای گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ بازار در چند وقت اخیر در مسیر افزایش چشمگیر طلا، دلار سکه و مسکن قرار گرفت و باعث شد تا سهامداران از ترس اصلاح بازار، سرمایه‌های خود را نقد و به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها پیش روند.

وی به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:‌ اکنون بازار پیشاپیش به استقبال انتخابات آمریکا رفته است؛ این موضوع بر بازار، اثر روانی داشته و بر روند معاملات بازار تاثیرگذار بود و باعث شد تا بازار در مسیر نوسان قرار گیرد.

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار