تولید در سربالایی افزایش هزینه های تحمیلی / دست از سر صنعت خودرو بردارید

افزايش بيش از 104 درصدي مواداوليه توليد باعث شده توليد كنندگان قطعات خودرو و خودرو سازان با مشكل سرمايه درگردش روبرو شوند

به گزارش اختصاصی رصد روز ، افزایش قیمت تمام شده تولید به دلیل گرانی مواد اولیه دراقتصاد ایران یکی از تبعات رشد نرخ ارز درسال های اخیربوده است.

 

در این باره محمود مرتضوی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار رصد روز بیان کرد : آمارها نشان می دهد افزایش بیش از ۱۰۴ درصدی مواداولیه تولید باعث شده تولید کنندگان قطعات خودرو و خودرو سازان با مشکل سرمایه درگردش روبرو شوند .

وی افزود: درکنارجهش نرخ ارز و قیمت نهاده های تولید نرخ تورم تولید دربخش های مختلف اقتصاد ایران نیز رشد کرده و به صورت قابل توجهی به مشکلات خودرو سازی و قطعه سازی کشوردامن زده است .

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان ساخت : قیمت گذاری دستوری و تعیین شده از سوی دولت هیچ تناسبی با هزینه های تولید خودرو درایران ندارد این امربرخلاف اصول علم اقتصادی است .

مرتضوی افزود : با این قیمت گذاری تولید کنندگان را زمین گیرکرده است و باید این امر دربالاترین مقام های دستگاههای اجرایی کشور این مانع بزرگ ازسر راه تولید خودرو برداشته است .

وی تاکید کرد : وقتی بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۴ درصد اعلام می کند به این معنا است که افزایش یا حتی کاهش نرخ ارز را درآن منظور شده است ولی شورای رقابت به این تورم بخشی برای افزایش قیمت خودروتوجهی نکرده است .

مرتضوی یاد آورشد : اگر دست از سرصنعت خودرو سازی برداشته شود ، این صنعت می تواند روی ریل توسعه قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط