تکذیب عرضه دارا دوم و چند سؤال

قضیه از این قرار بود که خبر شبانگاهی شبکه سوم سیما ، شب گذشته از قول علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی موسوم به دارا دوم و شامل 15 درصد از سهام پالایشگاه های اصفهان ، بندرعباس، تبریز و تهران با...

به گزارش رصد روز ، معاملات اول وقت امروز بازار سهام با روند صعودی قیمت سهام اغلب شرکت ها و رشد چند هزار واحدی شاخص همراه بود اما در کنار اثر تکراری و آزاردهنده اختلال سامانه معاملات ، یک خبر و سپس تکذیب، موجب شکل گیری موجی از نگرانی ها و اقدام به فروش سنگین و در نتیجه برگشت ۱۸۰ درجه ایی روند شد تا گلایه و اعتراض سهامداران به اوج برسد .قضیه از این قرار بود که خبر شبانگاهی شبکه سوم سیما ، شب گذشته از قول علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی موسوم به دارا دوم و شامل ۱۵ درصد از سهام پالایشگاه های اصفهان ، بندرعباس، تبریز و تهران با سقف خرید پنج میلیون تومان از اوایل شهریور انجام می شود.

با این خبر و دیگر عوامل مثبت مخصوصا” ادامه ورود نقدینگی، شاخص بورس با رشد قیمت سهام شرکت های بزرگ آماده تثبت در کانال دو میلیون و ۸۰ هزار تایی شد اما حسن علایی معاون صالح و سپس سازمان خصوصی سازی ، اقدام به تکذیب خبر صدا و سیما و عدم موافقت وزارت نفت با تشکیل دومین صندوق دولتی و برنامه عرضه بلوکی سهام این ۴ پالایشگاه کردند تا زمینه اساسی ریزش قیمت ها و تبدیل صف های خرید به فروش و افت حدود ۳۰ هزار واحدی شاخص فراهم شود. اما عدم عرضه ETF وعده داده شده تمام معادلات را به هم زد.

با این اوصاف در حالی اکثر سرمایه گذاران تازه وارد مانند دفعات قبل دست به رفتار هیجانی زده و فروشنده سهام شرکت های پالایشی و دیگر گروه ها شدند که اولا” چرا صدا و سیما بعد از تکذیبه سازمان خصوصی سازی ، واکنشی و توضیحی نداد تا مشخص شود خبر عرضه دومین صندوق برچه پایه و اساسی تهیه و منتشر شده است ؟ اما چرا ETF  عرضه نمی شود؟

دوما” مسئولان سازمان خصوصی سازی تاکنون اعلام نکرده اند علت مخالفت وزارت نفت با تشکیل صندوق سرمایه گذاری پالایشی چیست ؟

سوما” با توجه به تاکید چند باره رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان مبنی بر عرضه سهام و راه اندازی دو سه صندوق دیگر ( بعد از صندوق دارا یکم و شامل ۵ بانک و بیمه ) ، وزارت نفت با تکیه بر چه منطق و قدرتی ، اقدام به مخالفت دومین صندوق کرده است ؟

چهارما” چه نهاد و سازمانی و کدام بخش از دولت ، جواب گوی این تصمیم به سهامدارانی خواهد شد که براساس اعتماد به گفته های مسئولان و صدا و سیما از قبل، اقدام به خرید سهام پالایشی ها کرده اند؟

نکته آخر و مهم اینکه ، هر چند بازار سرمایه از سال ها پیش از عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها و بخش های مختلف دولت متضرر شده و آسیب دیده اما با توجه به گسیل شدن چندین میلیونی سرمایه گذاران به بورس و تاکید همه ارکان دولت و نظام بر بازار سرمایه و همچنین اهمیت ثبات تصمیم گیری ها ، جا دارد دولت به منظور جلوگیری از این رویه ناصواب ، اقداماتی انجام و حداقل از طریق سخنگوی دولت در مورد صندوق های سرمایه گذاری قابل عرضه و دیگر موارد مهم ، اطلاع رسانی کند.

 

بورس پرس

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار