تکرار ماهانه یک اشتباه پرتکرار؛ تورم مسکن و اجاره از یکدیگر جدا نیستند!

هر ماه و پس از انتشار آمار تورم، برخی از رسانه‌ها یک اشتباه رایج را مکررا تکرار می‌کنند و آمار تورم مسکن را به عنوان تورم خرید و فروش متری خانه در نظر می‌گیرند. به گزارش رصد روز ،  اما با دقت در آمار منتشر شده مرکز آمار متوجه می‌شویم که  ...

هر ماه و پس از انتشار آمار تورم، برخی از رسانه‌ها یک اشتباه رایج را مکررا تکرار می‌کنند و آمار تورم مسکن را به عنوان تورم خرید و فروش متری خانه در نظر می‌گیرند.

به گزارش رصد روز ،  اما با دقت در آمار منتشر شده مرکز آمار متوجه می‌شویم که  جزء «مسکن» در آمار تورم صرفا شامل «اجاره‌بها» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» است. بنابراین نمی‌توان تورم ماهانه مسکن را به عنوان تورم خرید و فروش متری مسکن در نظر گرفت.

از آنجایی که ضریب اهمیت مسکن ۳۳.۹۶ است و تورم دو جزء محاسبه شده در آن یعنی «اجاره» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» به ترتیب ۳۳.۶۰ و ۰.۳۶ است؛ معمولا تورم مسکن و اجاره مشابه و یا بسیار نزدیک به یکدیگر است.

بر این اساس در خرداد ماه تورم ماهانه «مسکن» و همینطور «اجاره بها» مشابه یکدیگر و برابر ۲.۶درصد بوده است.

با این حال و علی‌رغم انتقادات مکرر رسانه‌ها در چند ماه اخیر، آمار تورم خرید و فروش مسکن از دی ماه سال گذشته از سوی مرکز آمار منتشر نشده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار