ثبت رکورد ۶ ساله در امنیت سرمایه‌گذاری کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کشور در تابستان امسال در بهترین وضعیت ۶ سال اخیر خود قرار گرفته است.

به گزارش رصد روز، دولت‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور باید در جهت ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاران تلاش کنند. این محیط مناسب در نهایت منجر به ایجاد فضای مناسبی برای رشد اقتصادی و توسعه می شود. ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاران تحت عنوان امنیت سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

با توجه به اهمیت امنیت سرمایه‌گذاری در محیط اقتصادی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به ارائه شاخص «امنیت سرمایه‌گذاری» کرده است. این شاخص از ۳۸ مولفه تشکیل شده است که نشان می‌دهد وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور چگونه است. این شاخص عددی بین صفر و ۱۰ به خود می‌گیرد. هرچه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای بهبود وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که شاخص پایش امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان امسال به پایین‌ترین سطح از زمستان ۹۶ تا تابستان ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری تابستان به ۵.۶۶ رسید
آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد این شاخص در تابستان امسال به سطح ۵.۶۶ رسیده است. بر اساس این آمار شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان امسال به کف ۶ ساله خود رسیده است. باید به این نکته توجه کرد که با وجود اینکه شاخص امنیت سرمایه‌گذاری از زمستان ۹۶ تا کنون بهترین وضعیت خود را شاهد بوده اما همچنان عدد این شاخص در سطح بالای ۵ قرار دارد. یعنی همچنان وضعیت سرمایه‌گذاری کشور در سطح مناسب قرار نگرفته است.

بررسی این شاخص سه نقطه مهم را مشخص می‌کند که می‌تواند نشان دهد نااطمینانی‌های اجتماعی و سیاسی در ایران به وضوح فضای سرمایه‌گذاری کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در ۶ سال اخیر سه اتفاق مهم در کشور رخ داده که هر کدام وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور را تهدید کرده است.

این سه اتفاق عبارتند از :

۱. خروج ترامپ از برجام در ابتدای سال ۹۷

۲. آغاز پاندمی کرونا در انتهای سال ۹۸

۳. ناآرامی‌های اجتماعی در میانه سال ۱۴۰۱

در ادامه بررسی هر کدام از این وقایع و تاثیر آن بر فضای سرمایه‌گذاری کشور خواهیم پرداخت.

اولین رویداد؛ خروج ترامپ از برجام
در ابتدای سال ۹۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت از توافق برجام خارج شود اتفاقی که باعث شد وضعیت اقتصاد در ایران دچار نااطمینانی شود. این نااطمینانی خود را در سطوح مختلف نشان داد و باعث شد وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور با تهدید مواجه شود.

این اتفاق سبب شد شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کشور در بهار ۹۷ افزایشی شود و تا پاییز همان سال روند افزایشی خود را طی کند. آمارها نشان می‌دهد شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در اسفندماه سال ۹۶ معادل ۵.۹۸ بود که با خروج ترامپ از برجام و تزریق نااطمینانی در اقتصاد ایران، این شاخص به سطح ۶.۴۳ در پاییز ۹۷ برسد.

دومین رویداد؛ پاندمی کرونا
دومین اتفاقی که توانست وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد پاندمی کرونا بود. البته باید عنوان کرد که شیوع این ویروس باعث شد نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای جهان با بحران مواجه شوند.

بررسی آمارها نشان می‌دهد با شروع این پاندمی و ایجاد وضعیت قرمز جهانی به مرور امنیت سرمایه‌گذاری در کشور به خطر افتاد به طوریکه شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در زمستان ۹۸ معادل ۵.۸۴ بود که با افزایش در تابستان ۹۹ به سطح ۶.۴۶ رسید.

سومین رویداد؛ ناآرامی های اجتماعی
با اتمام شرایط کرونایی در کشور، وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری به مرور روند بهبود را طی کرد تا اینکه در میانه سال ۱۴۰۱ ناآرامی‌های اجتماعی به وقوع پیوست. این شرایط خاص در کشور سبب شد نااطمینانی اقتصادی و سیاسی در کشور افزایش یابد. در نتیجه این نااطمینانی، شرایط سرمایه‌گذاری در کشور نیز وارد بدترین دوران خود در ۶ سال اخیر شد. به طوریکه شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این زمان به سطح ۶.۸۲ رسید و در دو فصل پیاپی در این سطح باقیماند.

اما با اتمام این ناآرامی‌ها و بازگشت ثبات اقتصادی سیاسی به کشور، به مرور این شاخص نیز با بهبود همراه بوده است. این شاخص از انتهای پاییز ۱۴۰۱ سیر نزولی به خود گرفته و این سیر را تا تابستان ۱۴۰۲ ادامه داده است.

افق روشن سرمایه‌گذاری در کشور
همانطور که گفته شد با بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور، این شاخص به پایین‌ترین سطح در ۶ سال اخیر رسیده است و نشان بهبود چشمگیر فضای سرمایه‌گذاری در کشور دارد. البته که همچنان این شاخص در وضعیت مناسب نیست اما انتظار بر آن است که با ادامه این روند وضعیت سرمایه‌گذاری کشور وارد فاز جدیدی شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار