جزئیات عجیب فرار مالیاتی دانه درشت ها / ۸۰ میلیارد درآمد ۳ میلیون مالیات!!!

به گزارش رصد روز ، جزئیات فرار مالیاتی دانه درشت ها ابعاد نگران کننده ای دارد. آمار عجیب و غریب از این موضوع کنکاش جدی را می طلبد و این سؤال را مطرح می کند که قصور اصلی در این باره از سمت کدام نهاد یا سازمان است؟ در کنار این مسئله باید به...

به گزارش رصد روز ، جزئیات فرار مالیاتی دانه درشت ها ابعاد نگران کننده ای دارد. آمار عجیب و غریب از این موضوع کنکاش جدی را می طلبد و این سؤال را مطرح می کند که قصور اصلی در این باره از سمت کدام نهاد یا سازمان است؟ در کنار این مسئله باید به فرار مالیاتی اصناف هم نگاه ویژه داشت که جای بحث زیادی دارد.

جزئیات فرار مالیاتی دانه درشت ها

 

مهدی موحدی بکنظر رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در سالهای گذشته به‌علت فقدان جامعه آماری مالیاتی، اصناف متخلف به‌شیوه‌های مختلف از پرداخت مالیات فرار می‌کردند، گفت: اما در زمان حاضر رصد نقل و انتقالات دستگاه‌های پوز و شاپرک موجب شده است درآمد معدود اقشار دانه‌درشتی از اصناف که ارقام چشمگیری فرار مالیاتی داشتند، به‌طور واضح معلوم شود.

موحدی بکنظر با عنوان اینکه “فردی را سراغ داشتیم که در سال گذشته فقط ۳ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده بود اما امسال مجموع درآمد حاصل از دستگاه‌های پوز وی مجموعاً ۸۰ میلیارد تومان بوده است”، خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان کل پرداخت مالیاتی اصناف ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مجموع ۳۰۵هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی رقم بسیار ناچیزی بوده است.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با یادآوری اینکه اصناف قشر وسیعی از مشاغل همچون وکلا، طلافروشان، پزشکان، آهن‌فروشان، فروشندگان لوازم خانگی و غیره را تشکیل می‌دهند، گفت: در زمان حاضر فقط ۵ درصد کل مالیات پرداختی در کشور متعلق به اصناف است.

فرار مالیاتی اصناف

 

وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث شده است بسیاری از فراریان مالیاتی اصناف که بعضاً جزو اعضای مرفه صنف خود نیز هستند، در برابر وضع مالیات‌های جدید از خود مقاومت نشان ‌دهند، گفت: مواردی بوده است که مؤدی مالیاتی در سال گذشته فقط ۵۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده است اما پس از شفافیت صورت‌حسابهای مالیاتی وی این رقم به ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی با بیان اینکه “مالیاتی تحت عنوان مالیات بر تراکنشها نداریم و مالیات اصلی ما مالیات بر مجموع فروش هست”، گفت: تراکنشها در تعیین پرونده مؤدی مالیاتی اثرگذار است ولی به‌تنهایی مبنای محاسبات مالیاتی قرار نخواهد گرفت.

دو دلیل اعترض به قوانین جدید مالیاتی

بکنظر با ابراز اینکه برخی اصنافی که فرار مالیاتی سنگین داشتند، تصور می‌کردند امسال نیز همانند سالهای گذشته درصد ناچیزی به مبلغ مالیاتی آنان افزوده خواهد شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که درآمدهای نجومی این افراد با میزان مالیات پرداختی آنان به هیچ وجه همخوانی نداشته است.

وی با تصریح به اینکه علت دیگری که موجب ایجاد اعتراضات در برخی اصناف شده است، آن است که این افراد همیشه به‌دنبال راه‌هایی برای ادامه دادن فرار مالیاتی خودشان بوده‌اند، تشریح کرد: اکنون این افراد از این ناراحت هستند که چرا سازمان امور مالیاتی بدون هماهنگی و اطلاع قبلی اقدام به رصد تراکنشهای نجومی آنها کرده است.

بکنظر با اشاره به اینکه فاش شدن میزان درآمد واقعی برخی اصناف ثروتمند کشور موجب مشوش شدن آنها شده است، گفت: در زمان حاضر نیز همین اصناف درصدد آن هستند با ترفندهای مختلف از جمله پرداخت کارت به کارت مجدداً اقدام به فرار مالیاتی کنند که البته برای این موضوع نیز سازمان امور مالیاتی تدابیر لازم را اندیشیده است.

فاز جدید فرار مالیاتی دانه درشت ها 

 

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که فرم مالیاتی پر کرده‌اند، مالیات صفر برای آنان لحاظ شده است، عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی به‌دقت افرادی را که مستحق پرداخت مالیات نیستند شناسایی کرده است و ما در زمان حاضر به‌دنبال افرادی هستیم که فرارهای مالیاتی سنگینی را انجام می‌دهند.

بکنظر در ادامه عنوان کرد: بعضاً همین افراد دانه‌درشت با سوءاستفاده از کسبه جزء و تحریک آنها برای اعتراض، قصد آن را دارند که فرار مالیاتی کلان خود را همچنان مخفی نگه‌دارند و با ظاهرسازی به‌هرشکلی از قوانین جدید مالیاتی سر باز زنند.

تخفیفات و ارفاقات جدید مالیاتی عامدانه نادیده گرفته می‌شود

وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی در قوانین جدید تا جایی که توانسته برای مؤدیان تخفیف مالیاتی و قوانین ارفاقی لحاظ کرده است، عنوان کرد: به‌عنوان مثال میزان ضریب فنی هر صنف که در حقیقت همان میانگین سود متعارف آن صنف است، بعضاً برای برخی اصناف تا میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این یک تشویق قابل توجه برای آنان است.

بکنظر در ادامه عنوان کرد: به‌عنوان مثال اگر ضریب فنی‌های سابق یک صنف ۴۰ درصد بوده باشد، در ضریب فنی جدید این میزان به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و حتی برخی اصناف مثل لوازم خانگی این میزان تا ۳ درصد هم کاهش یافته است.

هیچ‌گونه مقاومتی در خصوص سامانه مؤدیان وجود ندارد

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با پیش‌بینی اینکه سامانه مؤدیان مالیاتی تحول جدیدی در نظام مالیاتی کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: ما اکنون متأسفانه دو سال در اجرای سامانه مؤدیان مالیاتی تأخیر داریم و علت اصلی آن نیز تعلل دولت قبل بوده است.

وی با بیان اینکه دولت کنونی از ابتدای شروع به کار خود توانسته است مجدداً این سامانه را در اولویت کاری خود قرار دهد”، گفت: اکنون این سامانه مراحل ابتدایی خود را به‌سر می‌برد و در چند سال آینده می‌تواند اثرگذاری شگرفی را در کشور ایجاد کند.

بکنظر گفت: دولت جدید سامانه مؤدیان را با کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته اما تا امروز این سامانه نزدیک به ۵۰ درصد تکمیل شده است.

وی با یادآوری اینکه در کشورهای پیشرفته نیز استقرار پایانه‌های فروشگاهی در یک برنامه بلندمدت صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: فقط سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای این سامانه نیست و سایر وزارتخانه‌ها نیز باید به میدان بیایند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با تأکید به اینکه سامانه مؤدیان مالیاتی یک قانون مالیاتی نیست، بلکه یک ابزار شفافیت‌زا در کشور است، عنوان کرد: تاکنون مردم هیچ‌گونه مقاومتی در برابر این سامانه نداشته‌اند و اکنون استقرار زیرساخت‌های این سامانه در کشور به‌خوبی در حال پیاده‌سازی است.

منبع:تسنیم

مطالب مرتبط