جزئیات مزایده جنجالی ثبهساز / پاسخی که لازم بود ولی کافی نیست

به گزارش رصد روز ، مزایده جنجالی ثبهساز که ابهامات فراوانی را در خود داشته با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه بوده است. فروش زمین در سعادت آباد تهران با قیمت متری ۵ میلیون سؤالات زیادی را برای سهامداران ایجاد کرده و این تشکیک تا آنجا ...

به گزارش رصد روز ، مزایده جنجالی ثبهساز که ابهامات فراوانی را در خود داشته با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه بوده است. فروش زمین در سعادت آباد تهران با قیمت متری ۵ میلیون سؤالات زیادی را برای سهامداران ایجاد کرده و این تشکیک تا آنجا پیش رفته که برخی نهادهای نظارتی توسط سهامداران خرد در جریان موضوع قرار گرفته اند. ماجرای مزایده جنجالی ثبهساز که در نوع خود عجیب بود با شفاف سازی این شرکت همراه بود اما این هم چیزی از ابهام ایجاد شده کم نکرده است.

 

جزئیات مزایده جنجالی ثبهساز

 

سهامداران خرد نسبت به مبلغ فروش و این رانت توزیع شده اعتراض دارند و برگزاری این مزایده را دچار ابهام می‌بینند. بسیاری از سهامداران در صفحات مجازی سهامداری نسبت به اقدام قانونی علیه این شرکت صحبت می‌کنند. برخی هم با سازمان بازرسی کل کشور تماس گرفته، و از مراجع قانونی تقاضای ورود به این قضیه را دارند. اما با همه تفاسیر، فعلا مشکلی در معاملات این نماد به وجود نیامده و ناظر بازار هم دستوری برای توقف معاملات ثبهساز نداده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که روز گذشته در وبسایت کدال بارگذاری شده است، شرکت بهساز کاشانه از مشخص شدن نتایج مزایده فروش یک زمین خبر داده است. مزایده‌ای که در تاریخ ۱۱ مرداد برگزار شده و طی آن یک زمین با متراژی حدود ۱۱ هزارمتر مربع در بزرگراه یادگار اما با مبلغ پایه ۴۸ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بود.

 

مزایده جنجالی ثبهساز چه شد

 

شرکت بهساز کاشانه که سهامدار اصلی آن گروه توسعه ساختمان تدبیر است اخیرا در مجمع عمومی خود به ازای هر سهم ۶ تومان میان سهامدارانش سود نقدی تقسیم کرد و روند بازدهی ۱۵ درصدی در یک ماه اخیر داشته است.

روز گذشته شرکت بهساز کاشانه تهران که با نماد «ثبهساز» در بورس فعالیت می‌کند، طی اطلاعیه‌ای در کدال از افشای اطلاعات نوع «الف» خبر داد تا این سهم بعد از توقف در پایان معاملات روز گذشته، امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود. اطلاعیه‌ای که امار و ارقام منتشر شده در آن حواشی بسیار زیادی بر پا کرده است. اما ماجرا چیست؟

جزئیات مزایده جنجالی ثبسهاز و ابهام آن هنگام باز شدن پاکتهای مزایده و مشخص شدن برنده آن بود که سهامداران این شرکت را متعجب کرد. برنده این مزایده با تنها ۵۰ میلیارد تومان توانسته ۱۱ هزار متر زمین در نزدیکی سعادت‌آباد خریداری کند. یعنی متری ۵ میلیون تومان!

مزایده جنجالی ثبهساز

 

این در حالی است که بر اساس آمار فروش و معاملات زمین و مسکن، در آن منطقه قیمت هر متر زمین حداقل ۵۰ میلیون تومان است. این یعنی دستکم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخفیف شرکت برای برنده مزایده، آنهم شرایطی و به صورت اقساطی!

شفاف سازی ثبهساز

 

پس از اینکه انتشار نتایج مزایده شرکت بهساز کاشانه تهران با حواشی فراوانی در فضای مجازی مواجه شد، این شرکت در اطلاعیه‌ای دیگر در کدال نسبت به این معامله شفاف‌سازی کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

به استحضار می‌رساند احتراماً ، درپاسخ به نامه شماره ۷۸۱۸۰۰ مورخ ۱۸/۰۵/۱۴۰۰ جنابعالی و به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار و پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی جهت شفاف‌سازی مزایده فروش ملک موسوم به کوهستان به استحضار می‌رساند: «با توجه به مفاد نامه شماره ۱۰۸۴۵/۶۰/۵۰۲ مورخ ۲۱/۰۲/۱۳۹۸ شهرداری منطقه ۲ تهران ، کاربری ملک طبق نقشه طرح تفصیلی قدیم و بند ۵ صورتجلسه ۱۶۸ کمیسیون ماده ۵ ،خدمات عمومی شهرداری ( معوض املاک ) در پارک عمومی و فضای سبز مسیل متعلق به شهرداری واقع شده است و با طرح اجرایی ۶۳۱/۹۰۰۰ (ب) برخورد دارد.همچنین طبق طرح تفصیلی جدید در پهنه G311 ( پهنه رود – دره ها و حفاظت از حرائم و زیر پهنه باغسارتفرجی – رود دره ای ) G322 ( پهنه سبز و باز ویژه و زیر پهنه حریم بزرگراه های ویژه و با ممنوعیت احداث هرگونه بنا) قرار دارد که اختلاف قیمتی فاحشی نسبت به املاک با سایر کاربری های متداول از جمله مسکونی ( پهنه R ) دارد.»

همچنین بیش از ۵۰% از عرصه در اختیار متصرفین و معارضین متعدد از جمله شهرداری تهران بوده و در حریم بزرگراه یادگار امام واقع شده که می‌بایست کلیه حریم رعایت گردد . ذکر این نکته الزامیست که قیمت کارشناسی با تمام توضیحات فوق توسط کارشناس رسمی دادگستری برآورد و پس از بررسی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی شرکت طبق آگهی منتشر شده به قیمت پایه ۴۸٫۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین شایان ذکر است ملک مذکور در مزایده نوبت اول با وجود انتشار آگهی مزایده در روزنامه های جام جم مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۰ و همشهری مورخ ۰۳/۰۴/۱۴۰۰با قیمت پایه مذکور ، فاقد متقاضی بوده است که منجر به تجدید مزایده شد و با توجه به تسهیل در شرایط فروش و در نظر گرفتن اقساط بلند مدت، در نوبت دوم در روزنامه های جام جم مورخ ۲۶/۰۴/۱۴۰۰ و همشهری مورخ ۰۵/۰۵/۱۴۰۰ آگهی و طبق مصوبه کمیسیون بازگشایی پاکات، بالاترین قیمت پیشنهادی مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برنده اعلام شد. (بهای تمام شده ملک به مبلغ ۲۲٫۲ میلیارد تومان بوده و سود حاصل از فروش معادل مبلغ ۲۷٫۸ میلیارد تومان است) مراتب جهت استحضار و صدور هرگونه دستورات مقتضی بحضور ارسال می‌شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار