جزئیات پایان بورس امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۰/ شاخص کل ۱۳ هزار واحد کاهش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یک درصد و شاخص هم‌وزن نیز یک درصد افت کرد.

به گزارش رصد روز، در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از افت ۱۳هزار و ۸۷۲واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۲۹۱هزار واحدی قرارگرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز یک درصد افت کرد.

آخرین قیمت ۴۵نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۲۷۸نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۴.۵ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۴۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش امروز معاملات فرابورس هم به بیش از ۱۷۳۹ میلیارد تومان رسید. ارزش دو بازار بورس و فرابورس از ۴ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش شرکت‌های حاضر در بورس به قیمت روز سهام آنها محاسبه شده است، به بیش از ۵ میلیون و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز بودند که نشان از افت همه آنها دارد، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی یک‌درصد افت کردند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن هم یک‌درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۱ درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس ۱.۲ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۸ دهم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند در افت شاخص بورس بیشترین اثر را گذاشتند که از آن جمله می‌توان به نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، ایران خودرو و پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد. 

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ریزش ۱۳۷ واحد به رقم ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه هم به ۳۲۷ هزار میلیارد تومان رسید.

نما-min

حقیقی‌ها امروز ۴۱۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «کالا»، «خودرو»، «خساپا»، «انرژی۳»، «شستا»، «بورس» و «فولاد» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «فرابورس»، «توسن»، «شگویا»، «کرمان»، «فجهان»، «سمگا» و«مدیریت» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به دو هزار و ۷۲۰میلیارد تومان رسید.

نقشه-min

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از یک‌ونیم میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۶۹ هزار فقره معامله و به ارزش یک‌هزار و ۷۵۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان و فرابورس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس، نمادهای پتروشیمی زاگرس، آریا ساسول، پالایش نفت لاوان، نیروی برق دماوند و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

از دلایل مهم ریزش بورس، می‌توان به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها،‌چشم انداز نامشخص برای مذاکرات، میزان صادرات نفت در لایحه بودجه و نرخ ارز اشاره کرد، گرچه رشد سود آوری شرکتهای بورسی چشم انداز مثبتی است،‌ همچنین عمده سهام بازار به کف قیمت رسیده و واقعا ارزنده شده است،‌اما چشم انداز سرمایه‌گذاران جالب نیست و هنوز اعتماد به بازار برنگشته است.

 با توجه به ریزش شاخص بورس، از مرداد سال گذشته تاکنون به اعتقاد اکثر کارشناسان بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در بورس روش غیرمستقیم یعنی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها است که ریسک کمتری متوجه افراد می‌شود و بازار حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند. اما مشکل این است که در حال حاضر در ازای هر سه شرکت بورسی و یا فرابورسی فقط یک صندوق وجود دارد، زیرا تعداد شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ۷۲۰ شرکت می‌رسد، اما تعداد صندوق‌ها در بورس ۲۱۰ صندوق است، در حالی که دربازار کشورهای پیشرفته معمولا تعداد صندوق‌ها نسبت به تعداد شرکت‌ها سه برابر است، یعنی برای سلیقه‌های مختلف و ذائقه‌های ریسکی افراد صندوق‌های متفاوت تعریف شده است و مردم می‌توانند با خیال راحت سرمایه‌های خود را از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه‌گذاری کنند.

به هر حال به گفته فعالان بازار بورس و سازمان بورس سازوکارهایی فراهم کند که مجوز برای فعالیت صندوق‌ها آسان‌تر و بهتر شود. همچنین سرمایه‌های خرد مردم از طریق صندوق‌ها تجهیز شده و برای تزریق منابع به اقتصاد و تولید کشور تجهیز شوند.

پیش از این رئیس سازمان بورس خبر از تشکیل صندوق بازارگردانی خاص برای سهام عدالت داد و گفت سهام عدالت یک پرتفوی مناسب است که باید مدیریت آن به صورت بهینه و در قالب حاکمیت شرکتی تغییر پیدا کند.

سرمایه‌گذاری در بورس چون همراه با ریسک و نوسان است و مردم عادی فرصت کافی برای تحویل شرکت‌های حاضر در بازار را ندارند، توصیه می‌شود از طریق صندوق‌ها و به صورت غیرمستقیم وارد بازار شوند تا هم بازدهی مناسب‌تر و بهتر از بانک برایشان رقم بخورد و هم از طوفان نوسانات تا حدی در امان باشند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار