جزئیات پایان بورس امروز ۴ دی ۱۴۰۰/ رشد ۲۶ هزار و ۵۱۱ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۱.۹درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۱.۱درصد صعود کرد.

به گزارش رصد روز،شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۱.۹درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۱.۱درصد صعود کرد.

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از رشد ۲۶هزار و ۵۱۱واحدی شاخص کل (۱.۹درصد) آن را در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۵هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۱درصدی مواجه شد.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۶.۷ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۲۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۴ هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان رسید با این حساب ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۹ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۹۵ درصد رشد کردند، این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۱ درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۹۵ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول ۲.۳۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم ۱.۵ درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس، فولاد مبارکه، شستا، گل‌گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری امید بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

آخرین قیمت ۱۲۷نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۱۲۶نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

نما

حقوقی‌ها امروز در بیش از ۲۶۵میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «خودرو»، «فملی»، «فولاد»، «کالا»، «شپنا»، «شتران» و «خساپا» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «فرابورس»، «مدیریت»، «کرمان»، «توسن»، «فجهان»، «شگویا» و «سمگا» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید.

نقشه-min

در فرابورس ایران هم امروز روند رو به رشدی ملاحظه کردیم، بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با ۳۱ واحد رشد به رقم ۱۸ هزار و ۸۱۶ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه به بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از ۲.۱ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۲۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در فرابورس ایران امروز نمادهای آریا ساسول، سنگ‌آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان و فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای بیمه پاسارگاد و صنعتی مینو بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

اکثر کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به ریزش شاخص بورس از نیمه دوم مرداد سال گذشته تا کنون اکثر سهام موجود در بازار ارزنده شده و هنگام خرید است اما در عین حال توصیه کارشناسان این است که کسانی که حرفه‌ای بازار نیستند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بازار حضور پیدا کنند تا از طوفان‌های نوسانی در امان بمانند.

از دلایل رشد شاخص همچنین می‌توان به تصمیم سازمان در مورد جایگزینی برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شرکتها به جای توقف نماد در مورد نوسانهای ۲۰ درصد شرکتها اشاره کرد. همچنین بسته ۱۰ بندی و موارد حمایت از بازار سرمایه در لایحه بودجه به شمار می‌رود.

همچنین کارشناسان می‌گویند، سهام عدالت موجود در بازار از پرتفوی ارزنده برخوردار است و اکثراً مردم را به سهامداری و نگهداری سهام عدالت تشویق می‌کنند اما هنوز مسؤولان بازار فکر اساسی برای اداره بهتر سهام عدالت در بازار نیندیشیده‌اند از طرفی کمتر از سه ماه به پایان سال باقی مانده و طبق قانون تجارت سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مربوط به سال ۹۹ حداکثر ۸ ماه بعد از مجامع یعنی حداکثر تا پایان اسفند امسال باید واریز شود، هنوز هیچ خبری از روند دریافت سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر وجود ندارد و سال گذشته هم بخشی از سود سهام عدالت مربوط به سود شرکت مخابرات به حساب سهامداران واریز نشد امیدواریم امسال دولت تلاش کند، برای حفظ منافع سهامداران عدالت که عمدتاً از افراد دهک‌های کم درآمد جامعه هستند به موقع و به طور کامل واریز شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

پربیننده ترین

مطالب مرتبط