جزییاتی از صندوق‌های اهرمی که باید درباره آن بدانید

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: این صندوق‌ها با هدف طراحی ابزارهای جدید به بازار عرضه شده‌اند و بعد از صندوق‌های در سهام که پرتفوی افراد را به صورت غیر مستقیم اداره می‌کردند نسل جدید صندوق‌های سهامی را به بازار عرضه می‌کنیم که...

به گزارش رصد روز، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ در نشستی با خبرنگاران درباره تشکیل ابزار جدید در بازار سرمایه با نام صندوق اهرمی خبر داد.

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در توضیح کارکرد این صندوق‌ها به تجارت‌نیوز گفت: این صندوق‌ها با هدف طراحی ابزارهای جدید به بازار عرضه شده‌اند.وی اظهار کرد:بعد از صندوق‌های در سهام که پرتفوی افراد را به صورت غیر مستقیم اداره می‌کردند نسل جدید صندوق‌های سهامی را به بازار عرضه می‌کنیم که دارای اهرم هستند و زمانی که یک واحد از این صندوق‌ها را می‌خرید معادل آن اعتبار دریافت می‌کنید.

فدایی درباره سازوکار این صندوق‌ گفت: صندوق اهرمی دو نوع واحد دارد یک نوع اول که به صورت equally base است و نوع دوم دارای یک حداقل و حداکثر بازدهی است.  کارکرد واحدهای نوع دوم به این صورت است که اگر بازدهی صندوق از حداقل بازدهی نوع دوم بیشتر باشد بازدهی مازاد نوع دوم به یونیت داران نوع اول می‌رسد و اگر از کف بازدهی کمتر باشد از بازدهی یونیت داران نوع اول کم می‌شود و به واحدهای نوع دوم می‌رسد. یونیت داران نوع اول انگار واحدی را خریدند و با وامی دوباره واحدی را خریدند و به عبارت دیگر اگر بازدهی بازار بالا باشد سود مضاعفی را کسب می‌کنند.

وی افزود:این صندوق‌های اهرمی سازوکاری مشابه اعتبارگیری در کارگزاری‌ها دارند اما در کارگزای سهام در دست خود سهام‌دار است ولی در صندوق‌های اهرمی در غالب صندوق سرمایه‌گذاری هستند. وی تشریح کرد:  این صندوق ابزاری جذاب برای زمان‌هایی است که بازار روند صعودی دارد و یونیت‌داران نوع اول بازدهی بیشتری را نسبت به نوع دوم می‌توانند کسب کنند.

فدایی درباره زمان ورود این صندوق‌ها به بازار سرمایه گفت: اساسنامه و امیدنامه این صندوق تصویب شده و درخواست‌هایی توسط نهادهای مالی ارسال شده و امیدواریم تا دو ماه آینده این صندوق‌ها به بازار راه پیدا کنند.

اگر ابهامات اقتصادی و سیاسی در بازار متعادل شوند و روند صعودی در بازار باشد این ابزارها به خصوص نوع اول آن جذاب هستند برای سرمایه‌گذاری و می‌توانند با بازدهی بیشتری که دارند در روند مثبت بازار تاثیرگذار باشند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار