جزییات مهم از فروش متری مسکن در تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این‌که در انتظار مصوبه بورس برای عملیاتی کردن فروش متری مسکن هستیم،گفت:‌ طرح تحولی بازآفرینی شهر تهران تهیه شد. به گزارش رصد روز، مهدی هدایت اظهار کرد: در بحث مسکن تهران،‌ روی بافت‌های ناکارآمد و ف...

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این‌که در انتظار مصوبه بورس برای عملیاتی کردن فروش متری مسکن هستیم،گفت:‌ طرح تحولی بازآفرینی شهر تهران تهیه شد.

به گزارش رصد روز، مهدی هدایت اظهار کرد: در بحث مسکن تهران،‌ روی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده تمرکز کرده‌ایم؛ یک اقدام خوبی که اخیرا انجام شده و در کارگروه ماده ۵ تصویب شده تهیه محدوده‌های جدید هدف بازآفرینی شهر تهران بوده است.

وی توضیح داد: این محدوده‌ها با شاخص‌های جدید شورای عالی معماری و شهرسازی که قبلا ۳ شاخص بود و الان به ۲۷ شاخص افزایش یافته،  شناسایی شده است. بر این اساس پس ۱۸ ماه کار کارشناسی، این نقشه‌ها هفته قبل در کارگروه تصویب شد.

هدایت افزود: مداخله در محدوده‌های بافت فرسوده قبلاً حدود ۴۴۲۷ هکتار بود، الان این محدوده‌های به صورت پیوسته ۷۰۰۰ هکتار است. در حالت غیر پیوسته و منفصل ۲۰۰۰ هکتار دیگر به این بافت‌ها اضافه شده و به حدود ۹۰۰۰ هکتار افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با یادآوری این‌که در شهر تهران حدود ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده مفصل و بعضاً تک پلاک داریم، اضافه کرد: در زمان حاضر افزایش محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری تهران در مقیاس ۹۰۰۰ هکتار است. البته بازآفرینی متفاوت است؛‌در جایی خدمات افزایش می‌یابد، در جای دیگر مسائل اجتماعی داریم.

هدایت با طرح این پرسش که خروجی این کار چیست، بیان کرد:‌ طرح مذکور، طرح تحولی بازآفرینی شهر تهران است که از خروجی آن مسکن برای جاهایی که مشکل داریم، تولید می‌شود.

وی در ادامه با اشاره فروش اوراق موازی سلف اسلامی (فروش متری مسکن) گفت:‌ مصوبه شورای فقهی این کار اخذ شده و موضوع در هیئت مدیره بورس در حال پیگیری است. به محض این‌که دستورالعمل مربوطه را ابلاغ کند،‌ شهرداری تهران جز اولین مجموعه‌هایی است که اولین عرضه در قالب این نوع فروش را عملیاتی می‌کند.

وی با بیان این‌که در فروش متری زمین ۳ هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: کنترل تورم و جذب نقدینگی در جامعه، رشد تولید مسکن و ساخت مسکن استطاعت پذیر سه هدف اجرای فروش متری زمین است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این‌که منتظر مصوبه بورس برای عملیاتی کردن فروش متری مسکن هستیم، اضافه کرد: اولین پروژه در هلال احمر (نواب) را بر این موضوع در نظر گرفته‌ایم، تعداد واحدهای این پروژه ۲۰۰ واحد است.

بر اساس پژوهش صورت گرفته در سازمان نوسازی شهر تهران، قیمت تمام شده یک مترمربع مسکن با احتساب هزینه‌های زیربنایی و روبنایی (خطوط انتقال آب، آماده‌سازی، درمانگاه، مدرسه و…) برای دولت حدود ۵۰ میلیون تومان است.

هدایت با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را دولت پرداخت می‌کند، گفت: در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر تهران ظرفیت تولید چند صد هزار واحد مسکونی وجود دارد که دارای امکانات زیربنایی و روبنایی است.

وی با تاکید بر این‌که با تولید مسکن در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر تهران تهدید به فرصت تبدیل می‌شود، اظهار کرد: باید از این فرصت با استفاده از حمایت‌های دولت استفاده کرد که تاثیر به‌سزایی در تعادل بازار مسکن و کنترل قیمت‌ها خواهد داشت.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار