حمایت تخصصی بانک کشاورزی از فعالان بخش کشاورزی

بانک کشاورزی از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت حمایت از تولید، اشتغال و امنیت غذایی پرداخت کرده که رشد ۸۴ درصدی این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از تمرکز مدیران این بانک به حل مشکلات مربوط به بخش...

بانک کشاورزی از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت حمایت از تولید، اشتغال و امنیت غذایی پرداخت کرده که رشد ۸۴ درصدی این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از تمرکز مدیران این بانک به حل مشکلات مربوط به بخش کشاورزی حکایت دارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، ظرفیت های مغفول مانده بخش کشاورزی جهت رشد تولید ناخالص داخلی نیازمند حمایت همه جانبه دستگاهها و سازمانهاییست که می توانند با ایجاد بستری مناسب ضمن تقویت پتانسیل تولیدی در این بخش به ایجاد اشتغال پایدار کمک کنند. در شرایط فعلی ایجاد زنجیره ای در بخش کشاورزی که منجر به حمایت همه جانبه از دو بخش تولید و اشتغال شود با چالشهایی روبروست که نقش آفرینی مؤثر در این باره می تواند شرایط را تعدیل کند.

سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی در سال ۹۹ حدود ۸ درصد بود که این مقدار در سال ۱۴۰۰ با رشد ۳ درصدی به ۱۱ درصد رسید اما در سال ۱۴۰۱ گویا چالشهای موجود در این بخش مانع افزایش سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی شد و تنها رشد ۷ درصدی را تجربه کرد ضمن اینکه نرخ  اشتغال در بخش کشاورزی نیاز به تلاش جمعی و اراده جدی دارد.

تعداد کل شاغلین بخش کشاورزی نیز در نخستین فصل سال جاری ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار نفر بوده، بر این اساس سهم بخش کشاورزی از کل شاغلین کشور در بهار ۱۴۰۱ حدود ۱۶ درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد در بهار چند سال گذشته، این پایین ترین سهم بخش کشاورزی از شاغلین کل  محسوب می شود.

سهم بخش کشاوزی از تعداد شاغلین کل در زمستان سال گذشته ۱۴.۵ درصد برآورد شده، این نخستین باری بود که سهم بخش کشاورزی به پایین تر از ۱۵ درصد می رسید.

به گفته فعالان بخش کشاورزی لزوم بهره مندی کشاورزان و افراد دارای ایده در این حوزه از تسهیلات بانکی خصوصاً تسهیلات کم بهره یکی از راهکارهاییست که می تواند به بهبود شرایط منجر شود.

رضا افلاطونی رئیس سازمان امور راضی کشور معتقدست باید زمینه ای فراهم شود که در آن از سرمایه گذارانی بخش کشاورزی حمایت شود. افلاطونی به این قضیه نیز تأکید داشت که اراضی مستعد کشاورزی باید حفظ شود تا امنیت غذایی جامعه تأمین شود و نیازمند کشور‌های خارجی نباشیم.

احمد محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در این رابطه با بیان اینکه  تمام سازمان‌ها و ادارات باید خود را در کنار تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی بدانند گفت: مسئولان باید با برنامه ریزی‌های مناسب، زمینه را برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کنند و مسئولان خود به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی باشند و با حمایت از آن‌ها در رشد و توسعه اقتصاد، ارتقای تولید و ایجاد اشتغال در شهرستان اهر تلاش کنند.

از آنچه گفته شد به خوبی مشخص است که بخش کشاورزی با چند چالش اصلی روبروست که مهمترین آن در توسعه و سرمایه گذاری قابل مشاهده است. راهکار توسعه بخش کشاورزی جهت تأمین امنیت غذایی از شاهراه تعامل بانکها و ایجاد NGO های نقش آفرین در این حوزه می گذرد و جذب سرمایه گذار جز با مرتفع کردن چالش اول میسر نخواهد بود.

آنچه بانک کشاورزی انجام داد

در این زمینه بانک کشاورزی از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت حمایت از تولید، اشتغال و امنیت غذایی پرداخت کرده که رشد ۸۴ درصدی این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از تمرکز مدیران این بانک به حل مشکلات مربوط به بخش کشاورزی حکایت دارد.

از مقدار ۱۶۷ هزار میلیارد تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی ۸۵ درصد آن که بیش از ۱۴۱ هزار میلیارد تومان است به صورت تخصصی به بخش کشاورزی و در زمینه هایی مانند کشت گلخانه ای، مکانیزاسیون کشاورزی، زراعت و باغداری، شیلات و آبزی پروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، بذر گواهی شده، دام و طیور و … تزریق شده.

حمایت گسترده بانک کشاورزی از کشاورزان و فعالان این بخش که یکی از راهکارهای مؤثر در جهت برون رفت بخش کشاورزی از شرایط موجودست می تواند با حمایت سایر سازمانها ضرب آهنگ بهتری به خود بگیرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار