حکشتی رکورد دار کاهش ارزش بازار در بین ۳۰ شرکت بزرگ بورسی

ارزش بازار حکشتی طبق آخرین روز معاملاتی 28 تیر 400 هزار و 584 میلیارد ریال بود در حالیکه در 28 تیر سال قبل ارزش بازار این نماد بیش از هزار و 181 میلیارد ریال می رسید.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وضعیت بازار سرمایه علیرغم اینکه در روزهای اخیر بهتر شده اما شاخص ۳۰ شرکت بزرگ همچنان نگران کننده به نظر می آید. ۳۰ شرکت بزرگ که در این لیست مورد بررسی قرار گرفته اند نمادهایی هستند که همیشه یا جزو تأثرگذارترین ها در شاخص کل هستند و یا جزو نمادهای پرتراکنش که بازدهی منفی یکساله آنها تردیدهای زیادی را به وجود می آورد.

رمپنا ، حکشتی ، اخابر ، تاپیکو ، شبهرن ، فخوز ، کچاد ، ونوین ، پارسان ، وصندوق ، کگل ، شپدیس ، فارس ، وغدیر ، رانفور ، وبانک ، وپارس ، وتجارت ، وکار ، فملی ، فولاد ، وبملت ، خودرو ، وبصادر ، شپنا ، شخارک ، ومعادن ، همراه ، وپارس و شبندر از جمله ۳۰ نمادی هستند که بررسی ها نشان می دهد بازده یکسال آنها منفی ۲۳.۵۰ درصد است.

این در حالیست که که بازده یک هفته ای این نمادها درصد منفی ۰.۴۱ را نشان می دهد. بررسی های بیشتر نشان می دهد که تنها ۴ نماد از بین ۳۰ شرکت بزرگ بورسی ارزش بازار خود را طی بازه زمانی یکساله رو به افزایش می بینند و ۲۶ شرکت دیگر گاهاً با ریزش های عجیب و غریبی روبرو هستند. در این میان حکشتی رکورد دار کاهش ارزش بازار در یکسال گذشته در بین این شرکتهاست. این نماد ۱۹۵ درصد از ارزش بازار خود را طی یکسال گذشته از دست رفته می بیند.

ارزش بازار حکشتی طبق آخرین روز معاملاتی ۲۸ تیر ۴۰۰ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال بود در حالیکه در ۲۸ تیر سال قبل ارزش بازار این نماد بیش از هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال می رسید.

خودرو دیگر نمادی است که با از دست دادن ۱۸۱ درصد از ارزش بازار خود طی یکسال گذشته عملکرد مناسبی را نشان نمی دهد.

شبندر ۱۳۴ درصد از ارزش بازار خود را طی یکسال گذشته از دست داد تا در حال حاضر ارزش بازارش ۶۱۲ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال داشته باشد.

نماد همراه دیگر نماد از بین ۳۰ شرکت بزرگ بورسی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۸.۸ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است.

سی شرکت بزرگ بورسی یک

سی شرکت بزرگ بورسی دو

 

این موضوع نشان می دهد که که همچنان مسئله بورس را باید در رفتار حقوقی ها جستجو کرد زیرا سهامداران خرد نه به لحاظ نقدینگی و نه به لحاظ اثرگذاری در شرکتهای بزرگ نقش آفرین نیستند پس باید کمیت لنگ چنین وضعیتی را در جای دیگر مورد کنکاش قرار داد و پرسید تا کی باید شاهد ادامه این وضعیت بود؟

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار