خطر بیخ گوش زعفران / فریب افزایش صادرات را نخوریم

در ظاهر افزایش حجم صادرات زعفران خبر خوبی است، اما با نگاه کارشناسی متوجه خواهیم شد که اتفاقی در حال رخ دادن است به زیان بازار صادراتی این محصول مزیت‌دار است.

به گزارش رصد روز ، علی حسینی با اشاره به افزایش صادرات زعفران در سالجاری اظهار کرد: آمار گمرک نشان از افزایش ۳۵ درصدی صادرات زعفران در ماه‌های اخیر دارد.

وی ادامه داد: در ظاهر افزایش حجم صادرات زعفران خبر خوبی است، اما با نگاه کارشناسی متوجه خواهیم شد که اتفاقی در حال رخ دادن است به زیان بازار صادراتی این محصول مزیت‌دار است.

حسینی با یادآوری اینکه اقتصاد جهان در شرایطی است که تقاضا بسیاری از محصولات کاهش یافته است، افزود: در این شرایط باید به افزایش صادرات زعفران با دید شک نگاه کرد و به دنبال عاملی غیر معمول بود.

به گفته وی؛ برخی از تجار برای تامین ارز واردات کالاهای پرسود، دست به فروش زعفران در بازار جهانی با قیمت نازل زده‌اند.

حسینی تصریح کرد: این افراد زعفران را در بازار جهانی با قیمت داخل کشور عرضه می‌کنند تا از ارز آن برای واردات کالاهای پر سود و منفعت بهره‌ ببرند.

وی گفت: این افراد سودجو در خواب غفلت مسئولان، حتی برای آن نیز آگهی می‌کنند و با تبلیغات قیمت زعفران کشور را نزولی کرده‌اند.

حسینی از پیشنهاد تشکیل اوپک زعفران خبر داد و گفت: برخی به دنبال تشکیل نهادهای جدیدی هستند تا از طریق آن بتوانند به مقاصد خود دست پیدا کنند.

وی افزود: تشکیل اوپک زعفران برای ما هیچ منفعتی ندارد و تنها موجب می‌شود که اطلاعات تولید کشور در اختیار رقبا قرار گیرد.

حسینی توصیه کرد به جای تشکل نهاده‌های جدید به دنبال ایجاد صنایع فرآوری و توسعه بازار خارجی باشیم تا این محصول ارزشمند به صوت فله‌ای از کشور خارج نشود و ارزش افزوده آن نصیب خودمان شود.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

ایلنا 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار