درخشش فولاد مبارکه در همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)

در بیست و پنجمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)، شرکت فولاد مبارکه با کسب عناوین: رتبه چهارم بین ۵۰۰ شرکت برتر کشور، رتبه اول در گروه فلزات اساسی، رتبه اول از نظر سودآوری و ارزش افزوده و چهارمین شرکت اشتغال‌زای ایران، خوش در...

در بیست و پنجمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)، شرکت فولاد مبارکه با کسب عناوین: رتبه چهارم بین ۵۰۰ شرکت برتر کشور، رتبه اول در گروه فلزات اساسی، رتبه اول از نظر سودآوری و ارزش افزوده و چهارمین شرکت اشتغال‌زای ایران، خوش درخشید.

به گزارش رصد روز به نقل از شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛در این همایش که روز دوشنبه سوم بهمن ماه با حضور مقامات و مدیران شرکت‌های برتر ایران در مرکز همایش‌های بین المللی صداو سیما برگزار شد، از سوی سازمان مدیریت صنعتی، شرکت‌های برتر بر مبنای ۳۲ شاخص اصلی از جمله میزان فروش، ارزش افزوده، تعداد کارکنان، اشتغال، دارایی‌ها، بهره‌وری، صادرات و موثر در اقتصاد کشور معرفی شدند و با توجه به دستاورد‌های مذکور از محمد یاسر طیب نیا مدیر عامل این شرکت با اهدا لوح، تقدیر به عمل آمد.

مدیر عامل فولاد مبارکه:
در چشم انداز ده سالۀ فولاد مبارکه باید رشد ملی به صورت تصاعدی اتفاق بیافتد
مدیرعامل فولاد مبارکه پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس این همایش در جمع خبرنگاران گفت: در چشم انداز ده سالۀ فولاد مبارکه باید رشد ملی به صورت تصاعدی اتفاق بیافتد و برای دستیابی به حداکثر سودآوری و بهره‌وری، توجه ویژه‌ای به توسعه‌ی عرضی و طولی مجموعه شده است که ورود به عرصه‌ی کسب‌وکار‌های جدید، توسعه سبد محصولات متنوع و سرمایه‌گذاری در بالادست زنجیره، از جمله این اقدامات است.

ورود به عرصۀ کسب وکار‌های جدید، توسعه سبد محصولات متنوع و سرمایه‌گذاری در بالادست زنجیره
وی با بیان این که شرکت فولاد مبارکه طی ۲۵ سال گذشته همواره به عنوان یک شرکت برتر و پیشرو در عرصه اقتصاد و صنعت حضور فعال و مؤثر داشته است؛ تصریح کرد: اگرچه اهتمام مدیران مجموعه نیز حفظ این برتری بوده است، اما امروزه راهبرد اصلی مجموعه صرفاً حفظ جایگاه برتر نیست. در چشم انداز ده ساله‌ای که برای شرکت ترسیم کرده ایم، حفظ این برتری اولویت ما نیست و به عنوان یک شاخص تعیین‌کننده برای ارزیابی عملکرد خود به آن نگاه نمی‌کنیم.

طیب نیا با تاکید بر این که باید به صورت تصاعدی رشد ملی و مجموعۀ خود را رقم بزنیم، خاطرنشان کرد: این چشم‌انداز محقق نمی‌شود مگر اینکه اقدامات متنوع و نوینی را اتخاذ کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: اکنون فولاد مبارکه در نگاه استراتژیک خود و برای دستیابی به حداکثر سودآوری و بهره‌وری، توجه ویژه‌ای به توسعۀ عرضی و طولی مجموعه دارد؛ ورود به عرصۀ کسب وکار‌های جدید، توسعه سبد محصولات متنوع و سرمایه‌گذاری در بالادست زنجیره، از جمله این اقدامات است.

به گفته طیب نیا پروژه‌های مختلفی در فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسیده و همچنین در حال پیشرفت است که دستاورد آن کاهش چشمگیر واردات و افزایش سودآوری برای مجموعه و کشور خواهد بود.

وی در خصوص برنامه‌های این شرکت در بخش توسعه اظهار کرد: در حوزه‌های زیرساختی مثل برق، گاز و حمل‌ونقل نیز پروژه‌های متعددی در گروه فولاد مبارکه درجریان است.

نگاه ما در مجموعۀ فولاد مبارکه مبتنی بر رشد و توسعۀ متوازن است
مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایراسین مبنی بر اینکه اولویت فعلی مجموعه توجه ویژه به کدام حوزه است، تاکید کرد: نمی‌توان گفت که کدام یک از پروژه‌ها بر دیگری اولویت و برتری دارد. نگاه ما در مجموعۀ فولاد مبارکه مبتنی بر رشد و توسعۀ متوازن است؛ حوزه محیط زیست، مدیریت آب و پسماند و کاهش آلاینده‌ها، بهبود زیرساخت‌ها، توسعه‌ی تکنولوژی تولید فولاد سبز و… همگی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید همسو با یکدیگر پیشرفت کنند.

وی در پایان بیان کرد: لازمۀ دستیابی به همۀ این اهداف، برخورداری از سرمایه‌ی انسانی رشدیافته است؛ بنابراین ضروری است که آموزش و توسعه نیروی انسانی را نیز به موازات سایر حوزه‌ها پیش ببریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران:
شرکت‌ها باید برای بزرگ‌تر شدن به ابر روند‌ها توجه داشته باشند
در این مراسم مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران گفت: نقش آفرینی در داخلی سازی محصولات، توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، اثرگذاری در افزایش تولید ناخالص داخلی، سودآوری، ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی، صادرات گرا بودن، مشتری محوری، استفاده از فناوری و نوآوری در کسب و کار و توسعه بهره‌وری، برخورداری از فرهنگی متعالی و کار تیمی منسجم، راهبری شرکتی شایسته، نیروی انسانی توسعه یافته و هوشمند، آینده پژوهی و تعاملات بین‌المللی از دلایل بزرگ شدن شرکت‌های برتر است.

وی با تاکید بر این که شرکت‌ها باید برای بزرگ‌تر شدن به ابر روند‌ها توجه داشته باشند خاطرنشان کرد: این مهم موجب ایجاد فرصت‌های جدید، توسعه بهره‌وری، تحریک نوآوری و هدایت ایده‌های جدید خواهد شد.

کیانی بختیاری با بیان اینکه ۱۰ شرکت برتر ایران و جهان هم مقایسه شده، اظهار کرد: پنج شرکت اول ایران در حوزه پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و فلزات و شرکت‌های چند رشته‌ای هستند. اما پنج شرکت برتر دنیا در گروه فروشگاه‌ها و انرژی هستند. در ۵۰۰ شرکت دنیا فروشگاه‌ها ۱۰ درصد، فرآورده‌های نفتی ۹، موسسات بیمه‌ای ۹، بانک‌ها و ۷ وسایل نقلیه ۷ درصد سهم دارند. اما در ایران فرآورده‌های نفتی ۱۷ درصد، پتروشیمی ۱۶، فلزات اساسی ۱۵، بانک‌ها ۱۳ و شرکت‌های چندرشته‌ای ۸ درصد سهم دارند.

همچنین به گفته این مقام مسئول در ایران سهم گروه فرآورده‌های نفتی ۱۷ درصد از کل ۵۰۰ شرکت، پتروشیمی ۱۶ و گروه فلزات ۱۵ درصد است. اما در ترکیه سهم گروه فرآورده‌های نفتی ۱۴ درصد، انرژی ۱۲ درصد و فلزات اساسی ۸ درصد از کل ۵۰۰ شرکت است. در آمریکا گروه فروشگاه‌ها نزدیک ۲۰ درصد، موسسات بیمه‌ای ۸ و رایانه و فعالیت‌های وابسته ۷ درصد از کل ۵۰۰ شرکت هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین گفت که اولین شرکت برتر دنیا بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار فروش داشته و اولین شرکت برتر ایران بیش از ۱۱ میلیارد دلار فروش داشته است. پانصدمین شرکت دنیا نیز بیش از ۲۸ میلیارد دلار فروش داشته است. به عبارت دقیق‌تر فروش اولین شرکت جهان نزدیک به ۴۹ برابر فروش اولین شرکت ایران و فروش پانصدمین شرکت جهان ۲.۴ برابر اولین شرکت ایران است. همچنین فروش اولین شرکت ترکیه ۱.۶ برابر اولین شرکت ایران و فروش صدمین شرکت این کشور تقریبا دو برابر فروش صدمین شرکت ایران است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد صادرات کشور مدیون شرکت‌های بزرگ است، گفت: در رابطه با ارزش افزوده نیز ۱۰۰ شرکت اول ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی و ۵۰۰ شرکت ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. همچنین فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۲ و ۵۰۰ شرکت ۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی است.

به گفته این مقام مسئول در رتبه بندی امسال ۵۰ شرکت دانش بنیان در رشته فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم افزار‌های رایانه‌ای، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، مواد پیشرفته، دارو، برق و الکترونیک و … حاضر شدند. البته فقط یک شرکت دانش بنیان در ۱۰۰ شرکت اول حضور داشته، چرا که عموما کوچک مقیاس هستند.

مجید درویش رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی و دبیر اجرایی این همایش نیز افزود: فروش و درآمد در کنار ۳۲ شاخص دیگر معیار ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های برتر است. بر اساس شاخص‌های کمی که داده‎‌های آن توسط نرم‌افزار استخراج شده است ۵۰۰ شرکت به پنج دسته صدتایی تقسیم شدند.

گفتنی است هلدینگ فولاد مبارکه با ۱۲۷،۰۲۴ میلیارد تومان به عنوان برترین شرکت از نظر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ و با ۱۱۴،۸۴۷ میلیارد تومان سود قبل از کسر مالیات ۱۴۰۰ به عنوان برترین شرکت از نظر سودآوری انتخاب شد و علاوه بر این از نظر ارزش بازار با ۳۲۲،۸۸۶ میلیارد تومان توانست بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رتبه دوم را کسب نماید و با ایجاد بیش از ۲۴ هزار ۲۸۵ فرصت شغلی مستقیم در شرکت توانست در این رتبه بندی عنوان چهارمین شرکت اشتغال زا در کل کشور و در شاخص دارائی نیز با ۲۴۸ هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد. هلدینگ فولاد مبارکه همچنین در شاخص فروش نیز با ۱۸۶ هزار و ۸۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به کسب رتبه چهارم این رتبه بندی نایل شد.

به طور کلی در این رتبه بندی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رتبه اول، شرکت نفت خلیج فارس رتبه دوم، شرکت پالایش نفت بندرعباس در جایگاه سوم، فولاد مبارکه در جایگاه چهارم، شرکت سرمایه گذاری غدیر در رتبه پنجم، بانک ملت در رتبه ششم، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در رتبه هفتم، شرکت ایران خودرو در رتبه هشتم، بانک رفاه در جایگاه نهم و شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در جایگاه دهم قرار گرفتند.

 

 

مطالب مرتبط