در چه سالهایی موفق به کاهش تورم بودیم

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نرخ افسار گسیخته تورم در سالهای گذشته این سؤال را به ذهن متبادر می کند که از بعد پیروزی انقلاب اسلامی در چه سالهایی موفق به کنترل نرخ تورم بودیم. بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار شاخص تورم از سال ۶۹ که رقم...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نرخ افسار گسیخته تورم در سالهای گذشته این سؤال را به ذهن متبادر می کند که از بعد پیروزی انقلاب اسلامی در چه سالهایی موفق به کنترل نرخ تورم بودیم.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار شاخص تورم از سال ۶۹ که رقم ۹ درصد را نشان می‌داد که ۴۵ درصد در مهرماه سال جاری رسید که رشد قابل توجهی را نشان می دهد بر همین اساس مشخص می‌شود در سال ۷۴ شاخص تورم از ۴۹.۴ درصد به ۲۳.٣ درصد در سال ٧۵ رسید.این رقم در سال ۷۶ به ۱۷.٣ درصد کاهش یافت.

در فاصله سال‌های ۷۶ تا ۷۹ توفیقی در کاهش تورم حاصل نشد و در نتیجه تورم در سال ۷۸ به ٢٠.١ درصد افزایش یافت این رقم در سال ۷۹ با کاهشی خوب به ١٢.۶ درصد تکیه کرد.
در سال ۸۰ نیز این موفقیت تکرار شد و در نتیجه رقم تورم در کشور به ١١.۴ رسید در فاصله سالهای ۸۱ تا ۸۳ متوسط نرخ تورم ١۵.٨ تا ١۵.٣ درصد بود.

تا اینکه در سال ۸۴ این رقم با کاهشی چند پله‌ای به ١٠.۴ درصد خود را رساند.
در فاصله ۸۴ تا ۸۷ رقم تورم با رشد قابل توجه به ٢۵.۴ رسید اما سال ۸۸ این رقم بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و ١٠.٨ درصد نرخ تورم در پایان سال ۸۸ بود.
از سال ۸۸ تا ۹۲ شاهد روند افزایش تورم در کشور بودیم و نرخ تورم در پایان سال ۹۲ رقم ٣٢.٧ درصد را نشان می‌دهد.

در سال ۹۳ یک بار دیگر شاهد سرکوب شدید تورم بودیم و این مقدار به ١۵.۶ درصد کاهش پیدا کرد.
سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز سال های خوبی در کنترل و کاهش نرخ تورم در کشور بود و این مقدار به ترتیب برای این سال ها ١١.٩ و ٩ درصد بود.

در سال ۹۶ شاهد افزایش ٠.۶ درصدی بودیم اما در فاصله سالهای ۹۷ و ۹۸ نرخ تورم با جهش قابل توجه به ترتیب ٣١.٢ و ۴١.٢ درصد را نشان می دهد. در پایان سال ۹۹ نمایشگرها نرخ تورم کشور را ٣۶.۴ درصد نشان می‌دادند و این رقم در مهرماه سال جاری به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط