دولت چقدر اوراق فروخت؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، فروش اوراق که این روزها نفس بازار سرمایه را گرفته است گلایه های زیادی را موجب شده و بسیاری اعتقاد دارند مهمترین علت ریزشهای اخیر شاخص کل فروش اوراق به شکل گسترده توسط دولت است. اما میزان فروش اوراق در دولت چقدر ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، فروش اوراق که این روزها نفس بازار سرمایه را گرفته است گلایه های زیادی را موجب شده و بسیاری اعتقاد دارند مهمترین علت ریزشهای اخیر شاخص کل فروش اوراق به شکل گسترده توسط دولت است. اما میزان فروش اوراق در دولت چقدر بود؟

فروش ۱۱۳ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان اوراق در نیمه نخست سال

 

نگاهی به منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۰ نشان میدهد که دولت بناست در سال جاری ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش اوراق مالی داشته باشد که در نیمه نخست سال ۱۱۳ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان فروش داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته.

ابهامی که در زمینه فروش اوراق مطرح می شود این است که عجله دولت برای فروش این حجم از اوراق چیست و در ست در نیمه نخست سال که بسیاری در بازار سرمایه متضضر شدند چرا باید این مقدار از اوراق به فروش برسد؟

بازار سرمایه به واسطه چنین تصمیماتی در نیمه نخست سال تنها ۶ درصد رشد داشته که نسبت به رقم سرمایه گذاری برخی در این بازار اصلا پیشرفتی محسوب نمی شود دفاع برخی هم در خصوص رشد ۱۵۰ هزار واحدی شاخص در مقایسه با آنچه در مجموع رخ داده درست به نظر نمی رسد زیرا عملا نگاهی به بازار سرمایه نشان میدهد که تأثیر تصمیمات دولت علاوه بر اینکه ارزش بازار بسیاری از شرکتها را کاهش داده سرمایه سهامداران خرد را نیز به شدت متأثر از این موضوع کرده و در برخی نمادهای بزرگ نیز شاهد کاهش ۶۰ تا ۷۰درصدی سرمایه سهامداران هستیم و نمادهای کوچک و متوسط نیز وضعیت بهتری ندارند و تقریبا بیش از ۵۰ درصد نمادهای بازار پایین تر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط