رانتخواران در بن بست ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر نرخ تسعیر ارز

به گزارش رصد روز، کارشناس بازار سرمایه گفت: ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا یکی از پارامتر‌های مهم حرکت رو به جلوی اقتصاد در حوزه فاصله‌گیری از قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از ایجاد رانت و ز...

به گزارش رصد روز، کارشناس بازار سرمایه گفت: ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا یکی از پارامتر‌های مهم حرکت رو به جلوی اقتصاد در حوزه فاصله‌گیری از قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از ایجاد رانت و زیان بسیاری از تولیدکنندگان است.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در مورد تاثیر ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از پارامتر‌های مهم حرکت رو به جلوی اقتصاد بحث فاصله‌گیری از قیمت‌گذاری دستوری است مسئله‌ای که دولت قبل به سبب عدم رعایت آن و تزریق دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بازار موجب ایجاد رانت و زیان بسیاری از تولید کنندگان شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت با پیگیری‌های متعدد که از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس صورت گرفت، دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ را برای خوراک و قیمت پایه بورس کالا کنار گذاشت و مبنای نرخ تسعیر ارز را براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران معین کرد. اکنون با اجرای این مصوبه شاهد کاهش رانت، شفافیت مالی و … خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: بازار سرمایه طی سه سال اخیر متاسفانه به سبب برخی سیاست‌های دستوری از سایر بازار‌های موازی عقب مانده است، حال با رفع برخی ریسک‌های سیستماتیک توسط دولت به سهامداران توصیه می‌شود ضمن سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از رفتار‌های هیجانی بپرهیزند، همچنین از سازمان بورس و وزارت اقتصاد نیز انتظار می‌رود با برخی اقدامات اعتماد از بین رفته سهامداران را مجدد به بازار سرمایه بازگردانند، زیرا این بازار پتانسیل بسیاری برای رشد و توسعه تولید دارد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار