رشد ۴۱ درصدی تجارت ایران با شانگهای

سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه امسال، ۴۸ میلیون و ۹۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار بین ایران و اعضای شانگهای تبادل شد.

به گزارش رصد روز، سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه امسال، ۴۸ میلیون و ۹۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار بین ایران و اعضای شانگهای تبادل شد.

 سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک همزمان با موافقت اعضای شانگهای با ساز و کار عضویت دائم ایران در این سازمان، اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و سرعت بخشی در فرایند عضویت دائم در این سازمان، می‌تواند باعث افزایش چشم گیر تجارت ایران با اعضای شانگهای و شرکای آنها در جهان شود به ویژه اینکه سه قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در این سازمان عضو هستند که سهم قابل توجهی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند.

وی افزود: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، تجارت کشورمان با ۱۱ عضو شانگهای ۴۸ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۲۳ تن، به ارزش ۳۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۲۷۳ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۱ درصدی داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات کشور به اعضای شانگهای توضیح داد: ۴۰ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۲۷۲ تن کالای ایرانی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۰۴ دلار در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ به اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: چین باخرید ۱۲ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار، پاکستان با یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار، روسیه با ۴۳۹ میلیون دلار، پنج مقصد نخست کالاهای ایرانی در بین اعضای شانگهای بودند.

لطیفی در ادامه گفت: ازبکستان با خرید ۳۶۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۶۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۷۹ میلیون دلار، قرقیزستان با ۷۴ میلیون دلار، بلاروس با ۱۶ میلیون دلار و مغولستان با ۴۸۳ هزار دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی خرید کالاهای ایرانی در بین اعضای شانگهای قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای توضیح داد: چین با فروش ۱۱ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار، پاکستان با ۲۵۲ میلیون دلارو ازبکستان با ۱۱۰ میلیون دلار، پنج مبدا نخست فروش کالاهای مورد نیاز کشور در بین اعضای شانگهای بودند.

وی افزود: قزاقستان بافروش ۵۶ میلیون دلار، تاجیکستان با ۳۱ میلیون دلار، افغانستان با ۱۸ میلیون دلار، بلاروس با ۱۰ میلیون دلار، قرقیزستان با ۳میلیون دلار و مغولستان با دو میلیون دلار، در رتبه‌های بعدی فروش کالا به ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای قرار دارند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار