روزهای طلایی تولید و توسعه محصول در ایران خودرو

با آغاز سال جدید، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران، برنامه های خود در ۱۴۰۰ را اعلام کرد، برنامه ای که مهمترین محورهای آن را «رشد ۲۵درصدی تولید»، «عرضه محصولات جدید در بخش تجاری و سواري »، «بهبود صادرات»، «نوآوری در ارائه خدمات...

به گزارش رصد روز، با آغاز سال جدید، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران، برنامه های خود در ۱۴۰۰ را اعلام کرد، برنامه ای که مهمترین محورهای آن را «رشد ۲۵درصدی تولید»، «عرضه محصولات جدید در بخش تجاری و سواری »، «بهبود صادرات»، «نوآوری  در ارائه خدمات پس از فروش» و همچنین «توسعه تولید خودروهای کم‌مصرف» تشکیل می دهند.

در این بین، با توجه به اینکه شعار امسال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام گرفته، رشد تولید محور اصلی فعالیت های امسال ایران خودرو به شمار می‌رود. طبق برنامه، ایران خودرو قصد دارد تیراژ خود را تا ۶۳۰ هزار دستگاه طی سال جاری برساند، این درحالی است که بررسی و آمارموجودنشان می دهد ، ایران خودرو  درسال ۹۹ بالغ بر نیم میلیون دستگاه تیراژ (در انواع محصول) داشت، بنابراین تحقق آمار ۶۳۰ هزار دستگاهی طی امسال، جهشی بلند برای این شرکت خواهد بود. البته رسیدن به این تیراژ نیاز به تامین نقدینگی و تولید محصولات جدید داردکه این درحالی است عملکرد سال گذشته این خودروساز نشان داده است که نسبت به سایر خودرو سازان پیشقراول جهش تولیدبود و تحقق این هدف دوراز دسترس نیست برای آبی پوشان جاده مخصوص.
بزرگترین خودروساز کشور در حالی تولید و عرضه محصولات جدید را در دستور کار امسال خود قرار داده که می تواند ضمن کمک به رشد تیراژ، سبد تولیدات این شرکت را هم متنوع تر کند. ایران خودرو سال گذشته تارا را به عنوان محصولی جدید وارد سبد محصولات خود کرد و امسال نیز قصد دارد خودروهای جدیدی دیگر را به در حوزه محصولات تجاری  و سواری به تولید برساند.
با عرضه خودروهای جدید، سبد تولیدات ایران خودرو  طی سال جاری متنوع تر می شود، موضوعی که می تواند رشد رضایتمندی مشتریان را به دنبال داشته باشد. با عرضه محصولات جدید، ایران خودرو این امکان را خواهد یافت که در صادرات خود بهبود ایجاد کند. آبی های جاده مخصوص قصد دارند امسال گامی بلند در احیای صادرات بردارند، هرچند البته کار سختی است. در بین محصولات فعلی ایران خودرو، تارا و دنا پلاس توربو از قابلیت خوبی برای صادرات به بازارهای منطقه برخوردارند .
اما توسعه و بهبود خدمات پس از فروش نیز دیگر برنامه ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ به شمار می رود و قراراست دراین سال خدمات متنوعی برای جلب رضایت مشتریان اجرایی کند.
البته توسعه خدمات آنلاین و کاستن هر چه بیشتر از مراجعه حضوری مشتریان در سال جاری که ویروس کرونا همچنان جولان می دهد، جزو دیگر برنامه های ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش است .
در نهایت اما ایران خودرو از تولید محصولات کم مصرف نیز در سال جاری غافل نخواهد بود. طبق برنامه این شرکت، بناست خودروهای با مصرف سوخت کمتر در ایران خودرو توسعه پیدا کند، آن هم از مسیر استفاده از موتورهای جدید و بهبود یافته. با تولید خودروهای کم مصرف، سرانه مصرف سوخت محصولات ایران خودرو پایین خواهد آمد و این موضوع به نفع مشتریان خواهد بود، چه آنکه سبب کاهش هزینه های آنها در تامین سوخت می شود.
عملکرد ایران خودرو در سال ۹۹
بزرگترین خودروساز کشور سال ۹۹ را در حالی به پایان رساند که توانست ضمن رونمایی و عرضه محصولات جدید، تولید خود را نیز با وجود تحریم بالا ببرد.
ایران خودرو مانند دیگر خودروسازان داخلی، سال گذشته را با کرونا آغاز کرد، آن هم در حالی که تحریم و گرفتاری هایش هم همچنان برقرار است . آبی های جاده مخصوص درسال گذشته  توانستند رکورد های جدیدی در حوزه تولید، عرضه محصولات جدید ، داخلی سازی قطعات با فناوری بالا  به ثبت برسانند و این مسیر رکورد زنی در سال جاری ادامه خواهد داشت .
ایران خودرو در سال گذشته از تولید ۵۰۰ هزار دستگاه عبورکردند. بنابراین نقطه عطف عملکرد ایران خودرو در سال ۹۹ را می توان همین رشد ۲۲ درصدی دانست، چه آنکه نشان می دهد این شرکت علاوه بر عبور از شوک های ابتدایی تحریم، در مسیر بازگشت به دوران اوج تولید قرار گرفته است. اینکه ایران خودرو چگونه توانست به این تیراژ دست پیدا کند، به مسائلی مانند همدلی قطعه سازان ،  افزایش داخلی سازی و بهبود روند تامین قطعات مربوط می شود.
اما در کارنامه پارسال ایران خودرو، رونمایی و عرضه محصولات جدید چه در بخش خودرو و چه در بخش مجموعه قطعات های تک نیز به چشم می خورد. در این بین، ایران خودرو توانست از تارا رونمایی و حتی آن را به مرحله پیش فروش نیز برساندو قراراست این خودرو درسال جدید تحویل مشتریان داده شود .
تارا حاصل تفکر جهادی مهندسان ایران خودرو است و مهری بربی اثر شدن تحریم هاست . در کنار تارا اما دنا پلاس اتوماتیک توربو نیز دیگر محصول جدید ایران خودرو در سال گذشته بود که به نظر می رسد لوکس ترین خودرو داخلی است. ایران خودرویی ها در کنار این دو محصول، رانا پلاس را هم در نیمه دوم سال عرضه کردند تا سبد محصولات شان متنوع تر شود. در کنار اینها اما ایران خودرو از گیربکس شش سرعته خود نیز رونمایی کرد. این برای نخستین بار است که در خودروسازی ایران گیربکسی با قابلیت شش سرعته بودن دردو مدل دستی و اتو ماتیک  دردستور تولید قرار دارد .
در سال ۹۹ اما ایران خودرویی ها توانستند تعهدات معوق خود را تا حدچشمگیری کاهش دهند. در نهایت اینکه طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، محصولات ایران خودرو در سال گذشته با ثبات نسبی کیفیت مواجه بودند و خودرو تولید این شرکت یعنی دنا پلاس توربو اتومات توانست پنج ستاره کیفی را به دست بیاورد و برنامه ریزی شده که خودروتارا هم به جمع پنچ ستاره کیفی ایران خودرو اضافه شود.
تیتر۲۰

مطالب مرتبط